ElbilerTophistorie

Dyson deler flere billeder af sin Tesla-konkurrent

Dyson kalder sin elbil for ’radikal’ og et kig på bilens rat viser, at han i hvert fald tænkte anderledes end de fleste …

Støvsugermagnaten James Dyson har delt nye fotos og flere informationer om den elektriske bil som firmaet arbejdede på – men måtte droppe i oktober sidste år. I et blog-indlæg på Dyson-hjemmesiden fortælles der i tekst, billeder og videoer om projektet, som han for nyligt fortalte har kostet ham 4,2 milliarder kroner.

I indlægget beskrives bilen som en “radikalt anderledes bil, der var fyldt med teknologi”. James Dyson fortæller desuden, at firmaet “løste mange problemer, der traditionelt er forbundet med elektriske køretøjer”.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han kommer ærgerligt nok ikke ind på, præcis hvad det var for problemer – eller hvordan de blev løst, så påstanden hænger og blafrer lidt i vinden.

En af de [få] komponenter, der virkelig skiller sig ud, er bilens rat (se herunder), der nærmest ligner en controller til en spillekonsol. Det ser ud til, at al væsentlig betjening af bilen er samlet i ratstammen.

Dyson
Foto: Dyson

Blandt de funktioner, som Dyson nævner, er en fleksibelt designet batteripakke, længere hjulbase, heads-up-display og døre uden håndtag. Spændende, men næppe radikalt.

Dysons elbils-projekt startede i 2017 og var svært ambitiøst. Var den syv-personer store bil blevet sat i produktion, ville den have haft en rækkevidde på hele 965 kilometer på en opladning, oplyser James Dyson. Det er mere end 300 kilometer mere end en Tesla Model 3 Long Range (610 kilometer). Projektet endte dog med at blive for dyrt – både for Dyson og for potentielle kunder – så det blev nedlagt i oktober sidste år.

Herunder et galleri med de nye billeder af den aflivede støvsugerbil:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close