ElbilerTophistorie

Dyson deler flere billeder af sin Tesla-konkurrent

Dyson kalder sin elbil for ’radikal’ og et kig på bilens rat viser, at han i hvert fald tænkte anderledes end de fleste …

Støvsugermagnaten James Dyson har delt nye fotos og flere informationer om den elektriske bil som firmaet arbejdede på – men måtte droppe i oktober sidste år. I et blog-indlæg på Dyson-hjemmesiden fortælles der i tekst, billeder og videoer om projektet, som han for nyligt fortalte har kostet ham 4,2 milliarder kroner.

I indlægget beskrives bilen som en “radikalt anderledes bil, der var fyldt med teknologi”. James Dyson fortæller desuden, at firmaet “løste mange problemer, der traditionelt er forbundet med elektriske køretøjer”.

Han kommer ærgerligt nok ikke ind på, præcis hvad det var for problemer – eller hvordan de blev løst, så påstanden hænger og blafrer lidt i vinden.

En af de [få] komponenter, der virkelig skiller sig ud, er bilens rat (se herunder), der nærmest ligner en controller til en spillekonsol. Det ser ud til, at al væsentlig betjening af bilen er samlet i ratstammen.

Dyson
Foto: Dyson

Blandt de funktioner, som Dyson nævner, er en fleksibelt designet batteripakke, længere hjulbase, heads-up-display og døre uden håndtag. Spændende, men næppe radikalt.

Dysons elbils-projekt startede i 2017 og var svært ambitiøst. Var den syv-personer store bil blevet sat i produktion, ville den have haft en rækkevidde på hele 965 kilometer på en opladning, oplyser James Dyson. Det er mere end 300 kilometer mere end en Tesla Model 3 Long Range (610 kilometer). Projektet endte dog med at blive for dyrt – både for Dyson og for potentielle kunder – så det blev nedlagt i oktober sidste år.

Herunder et galleri med de nye billeder af den aflivede støvsugerbil:

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.