Elbiler

Endeligt design på Honda e afsløret

Honda e ligner måske nok en konceptbil, men er det ikke. Og basisudgaven leveres med en syndflod af teknologiske lækkerier.

Honda har langt om længe præsenteret det endelige produktionsdesign på sin første elbil Honda e. Lad os bare sige det, som det er: Honda e ligner ikke alle andre biler. Men det er ikke nødvendigvis skidt. Tværtimod. Bilen bliver officielt lanceret under Frankfurt Motor Show, der åbner den 12. september, men allerede nu kan interesserede kunder skrive sig op til bilen.

Honda e har ikke forandret sig voldsomt siden de første prototyper blev vist frem. Designerne har ladet sig inspirere af klassiske Honda-modeller som Mk1 Civic. Den har relativt kompakte dimensioner med en længde på 3,89 meter, en bredde på 1,75 meter og højde på 1,49 meter. Altså væsentlig mere kompakt end både BMW i3 eller Renault Zoe. Der er da også kun siddepladser til fire personer; bagsædet ligner nærmest en polstret bænk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lækkert standardudstyr

Standardudgaven er fyldt med lækkerier. Eksempelvis er sidespejlene skiftet ud med to kameraer, der viser hvad der foregår langs bilen i realtid på to 6-tommer store skærmen indenfor dørene. Ifølge Honda kan de konfigureres til normalt eller vidvinkel og så er de 90 procent mere aerodynamiske end traditionelle sidepejle, siger firmaet.

Instrumentpanelet domineres af to 12,3 tommer store trykfølsomme skærme, der strækker sig i hele bilens bredde (flankeret af de to sidespejlsskærme). Skærmene rummer både underholdning, betjening af bilen og køredata, såsom hastighed, rækkevidde og navigation., Apropos navigation kan forsædepassageren indtaste destination på sin skærm og ”sende” navigationen til chaufførens skærm.

Indbygget digital asistent

Hele systemet kan i øvrigt håndtere stemmegenkendelse via Hondas egen digitale assistent – ”Honda Personal Assistant”.  Systemet benytter maskinlæring til at lære chaufførens stemme bedre at kende over tid.

Ved hjælp af appen MyHonda+ kan ejeren holde øje med bilens ladestatus, lokation og sikkerhed. Appen kan også bruges til at præindstille navigationen, søge efter nærliggende opladere og fjernbetjene kabinens klimaanlæg. 

Bliver ikke billig

Nu tænker du muligvis, at dette umuligt kan blive en billig bil – og du har sandsynligvis ret. Honda har endnu ikke afsløret prisen, men projektlederen Kohei Hitomi har tidligere sagt, at det ikke bliver en budgetbil. Han har sammenlignet den med iPhone, der er elsket på trods af den høje pris.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bilen kommer i fem farver (sort, hvid, blå, gul og grå) og to varianter. Den mindste udgave leverer 152 hk og 315 Nm torque. Det kan ifølge Honda få bilen. Fra 0-100 km/t på omkring 8 sekunder. Batteripakken giver en WLTP-rækkevidde på 200 kilometer – jeps, det en bybil, den er ikke til langture. Til gengæld kan en hurtiglader tilkøbes som ekstraudstyr, hvilket giver bilen 80 procents opladning på 30 minutter.

Herunder en bunke billeder af Honda e inde og ude (klik for at se større udgaver):

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close