Endeligt design på Honda e afsløret

Honda e ligner måske nok en konceptbil, men er det ikke. Og basisudgaven leveres med en syndflod af teknologiske lækkerier.

Honda har langt om længe præsenteret det endelige produktionsdesign på sin første elbil Honda e. Lad os bare sige det, som det er: Honda e ligner ikke alle andre biler. Men det er ikke nødvendigvis skidt. Tværtimod. Bilen bliver officielt lanceret under Frankfurt Motor Show, der åbner den 12. september, men allerede nu kan interesserede kunder skrive sig op til bilen.

Honda e har ikke forandret sig voldsomt siden de første prototyper blev vist frem. Designerne har ladet sig inspirere af klassiske Honda-modeller som Mk1 Civic. Den har relativt kompakte dimensioner med en længde på 3,89 meter, en bredde på 1,75 meter og højde på 1,49 meter. Altså væsentlig mere kompakt end både BMW i3 eller Renault Zoe. Der er da også kun siddepladser til fire personer; bagsædet ligner nærmest en polstret bænk.

 

Lækkert standardudstyr

Standardudgaven er fyldt med lækkerier. Eksempelvis er sidespejlene skiftet ud med to kameraer, der viser hvad der foregår langs bilen i realtid på to 6-tommer store skærmen indenfor dørene. Ifølge Honda kan de konfigureres til normalt eller vidvinkel og så er de 90 procent mere aerodynamiske end traditionelle sidepejle, siger firmaet.

Instrumentpanelet domineres af to 12,3 tommer store trykfølsomme skærme, der strækker sig i hele bilens bredde (flankeret af de to sidespejlsskærme). Skærmene rummer både underholdning, betjening af bilen og køredata, såsom hastighed, rækkevidde og navigation., Apropos navigation kan forsædepassageren indtaste destination på sin skærm og ”sende” navigationen til chaufførens skærm.

 

Indbygget digital asistent

Hele systemet kan i øvrigt håndtere stemmegenkendelse via Hondas egen digitale assistent – ”Honda Personal Assistant”.  Systemet benytter maskinlæring til at lære chaufførens stemme bedre at kende over tid.

Ved hjælp af appen MyHonda+ kan ejeren holde øje med bilens ladestatus, lokation og sikkerhed. Appen kan også bruges til at præindstille navigationen, søge efter nærliggende opladere og fjernbetjene kabinens klimaanlæg. 

 

Bliver ikke billig

Nu tænker du muligvis, at dette umuligt kan blive en billig bil – og du har sandsynligvis ret. Honda har endnu ikke afsløret prisen, men projektlederen Kohei Hitomi har tidligere sagt, at det ikke bliver en budgetbil. Han har sammenlignet den med iPhone, der er elsket på trods af den høje pris.

Bilen kommer i fem farver (sort, hvid, blå, gul og grå) og to varianter. Den mindste udgave leverer 152 hk og 315 Nm torque. Det kan ifølge Honda få bilen. Fra 0-100 km/t på omkring 8 sekunder. Batteripakken giver en WLTP-rækkevidde på 200 kilometer – jeps, det en bybil, den er ikke til langture. Til gengæld kan en hurtiglader tilkøbes som ekstraudstyr, hvilket giver bilen 80 procents opladning på 30 minutter.

 

Herunder en bunke billeder af Honda e inde og ude (klik for at se større udgaver):

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.