Features

Feature: Amazon – Før, nu og snart

Jeff Bezos gigant er på vej til Danmark. Vi tager et kig på historien om Amazon – og hvad vi kan forvente de sigter efter i fremtiden.

Amazon campus i Seatlle, USA.

Det ukendte overskud

Det er faktisk en relativt ukendt del af Amazon-bjerget, der står for den største profit, nemlig Amazon Web Services, AWS. Det er on-demand cloud-baseret computerkraft og serverdrift. AWS tilbyder adgang til og brug af virtuelle computere og adgang til programmer til hjælp med for eksempel opbevaring, netværk, databaser, analyser, implementering, management, mobil- og udviklerredskaber osv.

Forbrugerne, som kan være private, virksomheder og sågar regeringer, køber sig til computerkraft hurtigt og billigt og betaler efter forbrug. AWS står på førstepladsen på markedet med 34% af erhvervsvirksomhedernes brug af skyen, mens Microsoft står for 11%, Google 8% og IBM 11%.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Små opstartsvirksomheder kan have stor glæde af AWS, da de ikke skal bruge krudt og penge på at finde ud af, hvor meget de kommer til at vokse, og hvor meget computerkraft de skal bruge, men store virksomheder bruger det også. Meget store. Netflix, Unilever, Adobe, AirBnb, Kelloggs, BMW, NASA, Nokia, Spotify, Philips, Samsung, Siemens og CIA er blandt nogle af de tungere drenge i skolegården, men også 2000 statslige myndigheder, 5000 uddannelsessteder og mere end 17500 non-profit organisationer benytter sig af AWS. Ikke overraskende høstede AWS da også over 103 milliarder kroner i indtægter sidste år.

Et kig indenfor i en af Amazons serverparker.

Opfindsomme sælgere

Det er svært at komme uden om, at Amazon er dygtige købmænd, der kontant fornyer sig og er på forkant. Allerede i 1999, da de stadig bare handlede med bøger, fandt de på og patenterede 1-Click bestilling. Patentet gjaldt kun i USA, da de Europæiske patentdomstole ikke vurderede, princippet var originalt nok, og udløb i september 2017, men alligevel revolutionerede det på mange måder onlineshopping. 1-Click shopping er, som navnet indikerer, at du kan bestille varer, levering og betale med et klik, fordi Amazon allerede har alle de nødvendige oplysninger. På den måde omgår Amazon det store problem ved onlinesalg; Shopping Cart Abandonment, altså det, at folk klikker og putter ting i deres virtuelle indkøbskurv, men når de når til proceduren med at plotte de nødvendige personlige oplysninger og kontodetaljer ind, når de at besinde sig lidt, eller måske er det for omstændeligt i øjeblikket, og de klikker væk fra indkøbskurven og vender ikke tilbage. Gennemsnittet for Shopping Cart Abandonment ligger faktisk på 70%.

Idéen med det ene klik var faktisk så god, at Apple i 2000 købte retten til også at have 1-Click i deres onlineforretninger i USA. At patentet er udløbet nu, græder Amazon nok tørre tårer over, for de har allerede høstet fordelene ved at være først både penge- og brandmæssigt. Markedet har også ændret sig meget siden 1999, og rigtigt mange onlineforhandlere har fundet andre løsninger, så de også har tilsvarende køberdataser.

Hele konceptet med, at forbrugerne pludselig kunne se fordelen ved at lade sig registrere og lagre sine oplysninger, var ny, og den kundedatabase, som kom ud af det i den anden ende, var en kæmpe fordel dengang for Amazon. Dels kunne de nu promovere sig med stor kundebase til tredjepartsforhandlere, der ville kunne bruge deres onlineplatform, dels kunne de bruge oplysningerne til targeted marketing.

Targeted marketing er, når man bruger demografiske og psykologiske oplysninger til at inddele forbrugerne, og også her er Amazon på forkant. De bruger predictive analytics, analyser der forudsiger køberadfærd, til at anbefale merkøb hos den individuelle bruger. Programmet går ind og kigger på, hvad du tidligere har købt, hvad der ligger i din onlineindkøbskurv eller wishlist, hvilke produkter du tidligere har anbefalet eller vurderet, og hvilke ting du søger mest efter. Med den viden kan Amazon vise dig anbefalinger til køb, som brugere med lignende adfærd har købt — du opfordres til at bruge flere penge med målrettede impulskøb. Og det virker. Targeted marketing og predictive analytics øger deres indtægter med 30% årligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Levering opskalering

Amazon har naturligvis og vanen tro mange projekter og idéer til fremtiden. Af de mere håndgribelige og mest omtalte er naturligvis deres drone-projekt.

Den 6. december i 2016 leverede Amazon som en test den første pakke via en drone i Cambridge. Deres ambition er at kunne levere varer på en halv time eller mindre efter bestilling. Pakkerne må dog maksimalt veje 2,2 kg, det skal være dagslys og klart vejr. Amazon er stadig ved at eksperimentere med dronelevering i USA, England, Østrig, Frankrig og Israel, men de er sikre på, at det i fremtiden vil blive ligeså almindeligt at se droner i luften som lastbiler på vejene.

Amazon har planer om at levere pakker med droner.

Selv uden droner tænker Amazon i nye baner, når det kommer til levering af pakker. I et samarbejde med deres Smart Home-produktserie har de lanceret Amazon In-Home Delivery, hvor pakkemanden i stedet for at efterlade pakken på verandaen eller i opgangen, hvor enhver kan stjæle den, stiller pakken inden for hoveddøren. Det fungerer ved, at når chaufføren melder, at han er ved din adresse, låser din hoveddør sig op, når den møder hans Amazon-scanner — du har naturligvis installeret Amazon Key — og Cloud Cam tændes, så du kan følge med i pakkeleveringen. Der er muligvis en hurdle i, at folk skal vænne sig til, der kommer en fremmed ind i deres hjem, mens de ikke er der, men det åbner også muligheder for hundeluftere eller rengøring sikkert, trygt og nemt kan få adgang til dit hjem uden at have en fysisk nøgle.

Via Amazon Flex kan privatpersoner melde sig tkl at køre med pakker – en art Uber, bare for pakker.

En anden ting med hensyn til levering af pakker er, at i stedet for at modarbejde outsourcing har Amazon valgt at vende det rundt og bruge det til deres fordel med Amazon Flex. Her kan privatpersoner — indtil videre kun i USA — melde sig til at levere for Amazon i egen bil så tit og så meget, som det passer dem, på samme måde som Uber fungerer. De henter pakkerne ved et afhentningssted og bliver guidet ud til kunden med en app.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Investerer i butikker “af kød og blod”

Amazon er også begyndt at brede sig ud til “rigtige” butikker nu og har nu købt en hel supermarkedskæde, Whole Foods.

Whole Foods er en supermarkedskæde på 479 butikker i Nordamerika og England, som sælger økologiske varer uden kunstige tilsætningsmidler. Det vides endnu ikke med sikkerhed, hvad de vil bruge butikkerne til, men det er oplagt, at de kan bruges som distributionssteder til levering af friske madvarer med deres AmazonFresh Grocery-service.

Amazon Go er en testbutik i Seattle, hvor Amazon eksperimenterer med en ny type supermarked, hvor du ikke skal stå i kø, lægge på kørebånd eller betale. Med deres Just Walk Out-teknologi registrerer deres app, hvad der bliver taget ned fra hylderne, og hvad der bliver sat tilbage igen. Når du har fået de ting, du skal have, går du bare ud af butikken, og en kvittering tikker ind i din mail, og pengene bliver trukket fra din Amazon-konto.

Amazon i Danmark

Det nyeste rygte dette forår er, at Amazon vil udvide til Danmark, Sverige og Finland og friste det kolde nord med deres gratis dag til dag-levering med Amazon Prime. For den almindelige forbruger vil det betyde, at vi ikke længere skal over det engelske eller tyske Amazon for at shoppe deres varer, og at der højst sandsynligt også vil komme danske varer på de virtuelle hylder. Rygterne er endnu ikke blevet bekræftet dog.

Hermed afslutter vi første del af iNPUTs arrtikelserie om gigant-virksomheder. I næste nummer tager vi Google ved hornene. Skriv endelig til os med ris og ros og forslag til emner, I gerne så kom under ligeså kærlig behandling.

Tidligere side 1 2 3
Back to top button