×
ElbilerElbilerTophistorie

Ford F-150 Lightning prøvekørt – når stor ikke er nok

Ford Danmark har haft et eksemplar af F-150 Lightning på besøg og de venlige mennesker tilbød iNPUT en køretur i krabaten.

Ford F-150 Lightning er en amerikaner i højeste potens. Alt ved bilen er stort. Med en kampvægt på knapt tre tons er det en kolossal bil efter danske standarder. Batteriet er også gigantisk – Med 131 kilowatt-timer er det det største batteri, jeg har oplevet i en elbil.

Igennem mere end 30 år har pickup-trucken F-150 hvert eneste år været det mest solgte køretøj i USA. Hvert eneste år. Nu er den kommet i en 100 procent elektrisk udgave med navnet Lightning. Den er både hurtigere og mere muskuløs end fossiludgaverne – og den koster i øvrigt ikke mere end dem, så det er bil, der har potentiale til at give elbilen det helt store gennembrud i USA.

Der er desværre ingen umiddelbare planer om at sende F-150 Lightning på gaden herhjemme, men Ford Danmark har haft et eksemplar på besøg og de venlige mennesker tilbød mig en ultrakort køretur i krabaten, inden den skulle skippes videre ud i verden – og hvem kan sige nej til sådan et tilbud?

Ford F-150 Lightning
Det er svært at se på billedet, men F-150 Lightning er enorm (foto: iNPUT).

Frunk på størrelse med et kollegieværelse

Okay, mellemrubrikken er en overdrivelse. Men frunken – altså det forreste bagagerum, der er placeret under det, der normalt er motorhjelmen – er kolossalt. I de fleste elbiler kan frunken rumme en kabinekuffert og lidt ekstra, men i Ford F-150 Lightning kan frunken fyldes med hele 400 liter bagage. Det er altså mere, end der kan være i bagagerummet i danskernes favoritbil, nemlig Volkswagen Golf (273 liter).

Frunken i F-150 kan snildt rumme et menneske eller to, og derfor har Ford da også udstyret frunken med en knap, så man kan slippe ud, hvis man er så dum at lægge sig derned.

Men ikke nok med det. Under en plade i frunken gemmer der sig endnu et rum, hvor man eksempelvis kan opbevare sine ladekabler. Eller man kan fylde det med isterninger og kolde øl, hvis man skal på stranden, for der er naturligvis en rist, hvor smeltevandet kan løbe ud.

Der er stik overalt!

Man kan også tilslutte stereoanlæg eller endda en fladskærm direkte i frunken. Der er nemlig fire almindelige stikkontakter. Godt nok kun 120 volt, da det er en amerikansk bil, men teoretisk kunne det være 220 volt-stik. Der er desuden både USB-A og USB-C stik.

Apropos stik, så er de overalt i bilen; i ladet er der både 240 volt- og 120 volt-stik, og indenfor er der adgang til både almindelige stikkontakter og USB-stik fra alle fem siddeplader.

I øvrigt fortæller Ford, at bilen er udstyret med V2L-teknologi, så bilens batteri kan tilsluttes hjemmet. De fortæller også at batteriet kan holde en gennemsnitlig amerikansk husstand med strøm i tre dage, hvis elnettet skulle være nede. Med lidt mådehold skulle det kunne holde huset med strøm i ti dage.

Intet tungsind over ydelsen

Selv om Ford F-150 Lightning vejer tæt på tre tons er der ikke noget tungsind over ydelsen. Med 580 heste i stalden og et moment på 775 newtonmeter kan trucken accelerere fra 0 til 100 på bare fire et halvt sekund. Trods størrelsen er den altså hurtigere i optrækket end indstigningsmodellen af Tesla Model 3 (0-100 km/t på 6,1 sekunder).

Og så kan F-150 Lightning i øvrigt have hele fire et halvt ton på krogen og op til 900 kilo nyttelast i ladet. Det er en fuldstændig vanvittig bil.

Dansk hifi ombord

Der er heller ingen risiko for at udvikle klaustrofobi i kabinen. Den er mere end rummelig, både foran og på bagsæderne. Har du kørt i en Ford Mustang Mach-E vil betjeningen med det samme virke bekendt. Den har samme store centrale skærm i højformat, hvorfra bilens indstillinger kan tilgås. 

Ford F-150 Lightning
iNPUTs udsendte nyder turen i F-150 Lightning.

En fræk detalje er gearstangen, der kan lægges helt fladt ned, så midterkonsollen kan omdannes til et bord. Der er snildt plads til en bærbar computer, hvis du har brug for at arbejde mens du er på farten.

Nå ja, vil du høre musik i F-150 Lightning, kan du sende venlige tanker mod Struer. Hifi-anlægget er nemlig mærket med B&Os ikoniske logo. Intet mindre kan gøre det.

Men hvad koster den så?

Som du nok har gættet allerede nu, er prisen også temmelig stor.  Som sagt kommer Ford F-150 Lightning ikke til europa, men hvis den gjorde, ville den koste på den forkerte side af halvanden million kroner.

Herhjemme må du fortsat “nøjes” med Ford Mustang Mach-e, der er Fords eneste elbil i Europa. I hvert fald indtil videre. Rygterne siger nemlig, at vi ikke skal vente mange uger før Ford præsenterer sin næste elbil, der er baseret på Volkswagens MEB-platform.

Hvis du bare ikke kan leve uden F-150 Lightning, er det faktisk muligt at få den på danske plader. Firmaet eCar fra Randers har nemlig taget sagen i egen hånd og importerer den direkte fra USA, men billig, det er den altså ikke.

Imponerende, sjov og brutal, det er den til gengæld. Og så er den et rigtig godt bud på en bil, der kan give elbilen det endelige gennembrud i hjemlandet.

Ford F-150 Lightning PlatinumSpecs
Rækkevidde (EPA)514 km
Batteripakkke145 kWh (131 kWh netto)
DC-opladning150 kW
Motor420 kW / 580 hk
Moment775 Nm
0-100 km/t4,5 sekunder
Anhængervægt4.500 kilo
Længde5,91 meter
Højde1,99 meter
Bredde2,44 meter
VægtCirka 2.730 kilo
Pris (anslået)1,8 millioner kroner.

Bemærk … en video, hvor vi viser alle detaljerne fra bilen er på vej. Hold øje med vores Youtube-side, hvor der også er masser af andre elbils-videoer.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.