Første køretur: Nissan Leaf er tilbage – men ikke uden skrammer i lakken

Glem alt, hvad du ved om Nissan Leaf. Den nye udgave er transformeret fra hatchback til crossover, har fået et lækkert design og teknologi fra øverste hylde. Men alligevel når Nissan ikke helt i mål …

Da jeg tidligere på året var i London for at se den nye Nissan Leaf, kaldte jeg den uden tøven en gamechanger for Nissan. Men efter at have fået fingrene i rattet, er jeg ikke længere helt så skråsikker. For selv om Nissan har løftet Leaf på stort set alle punkter, hænger der stadig nogle tunge minusser ved modellen – og de kan gøre det svært for den at klare sig i et felt fyldt med stærke konkurrenter.

Leaf har en stolt historie. Den var en af de første elbiler på markedet, og selvom den aldrig for alvor blev et hit i Danmark, har Nissan solgt mange af dem andre steder i verden. Den nye udgave markerer tredje generation – og for første gang har Leaf taget springet fra klassisk hatchback til crossover. Det betyder, at man sidder højere end før, men uden at bilen føles som en tung SUV.

 

Designet har også fået en total overhaling – og det klæder den. Faktisk er jeg ret begejstret for, hvordan den nye Nissan Leaf ser ud. Fronten er skarp og moderne, og den sporty bagende med sine 3D-baglygter giver bilen karakter. Sjov detalje: Baglygterne består af to og tre streger – på japansk “ni” og “san”. Et lille nik til mærkets navn, og et bevis på, at der er tænkt over selv de mindste detaljer. Leaf er blevet en bil, man faktisk har lyst til at blive set i.

Nissan er gået all-in på Google

Teknologisk er Leaf endelig trukket helt ind i nutiden. Ligesom storebror Ariya er den bygget på CMF-EV-platformen, som Nissan deler med Renault, men her stopper lighederne også. For Leaf har fået sin helt egen motor og et 75 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på op til flotte 622 WLTP-kilometer.

 

Indvendigt er bilen også blevet markant mere digital. Den nye Leaf kører nemlig med Google Built-in – den fulde Android Automotive-oplevelse med alt, hvad der hører til: Google Maps som navigation, dansk stemmestyring via Google Assistant og adgang til Play Store direkte fra bilen. Alt sammen opdateres trådløst. Det hele vises på to imponerende 14,3-tommer skærme, der flyder elegant sammen i et stort, panel, som giver kabinen et moderne og eksklusivt udtryk.

Sikkerheden er naturligvis også opgraderet. Nissan Leaf har en komplet pakke af førerassistenter – fra Intelligent Emergency Braking og Blind Spot Intervention til Rear Cross Traffic Alert og Lane Keep Assist. Jeg nåede kun at teste systemerne kort på motorvej, men oplevelsen var positiv: alt fungerede præcist og trygt, uden at bilen føltes “overkontrollerende”.

 

Som prikken over i’et har Leaf både Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G) – altså mulighed for at forsyne udstyr eller endda sende strøm tilbage til elnettet. Sidstnævnte må vi dog vente lidt på herhjemme, men i England – hvor Leaf i øvrigt bygges – rulles V2G-funktionen ud allerede næste år.

Problemerne opstår indenfor …

Det er faktisk først, når man sætter sig ind i bilen, at problemerne begynder at melde sig. For selvom Nissan Leaf bestemt ikke er nogen mikrobil, er der noget ved pladsudnyttelsen, der bare ikke spiller. Bagsædet byder ganske vist på rimelig benplads, men loftshøjden er en udfordring – især hvis du er over 1,80 meter. Samtidig giver sædet ikke meget støtte til lårene, og det kan være lidt af et projekt at få fødderne skubbet ind under forsædet.

 

Også foran vil høje personer hurtigt opdage begrænsningerne. Man sidder højt i bilen, og bakspejlet tager en overraskende stor bid af udsynet. Instrumentpanelet er placeret lavt, næsten som om det er sunket ned i kabinen, og sæderne er til den hårde side – ikke decideret ubehagelige, men langt fra de mest afslappende, man kan finde i en elbil anno 2025.

Bag rattet

Selv om Nissan Leaf på papiret ikke lyder som nogen muskelbil, føles den langt fra tam bag rattet. De 355 newtonmeter leverer rigeligt med kraft til hurtige overhalinger, og vejgrebet er solidt. Styretøjet fortjener også ros – rattet ligger godt i hænderne og reagerer præcist og direkte. Virkelig velafstemt.

 

Affjedringen er til gengæld lidt af et paradoks. Den sluger store fartdæmpere uden at kny, men små ujævnheder i asfalten mærkes tydeligt. Det er altså ikke nogen fransk flyder, men snarere en bil, der gerne vil holde dig opmærksom på underlaget.

Som tidligere nævnt fungerer førerassistentsystemerne upåklageligt – diskrete, men effektive. Betjeningen er logisk, med tydelige fysiske knapper og et letforståeligt ratlayout. Også det digitale univers fungerer glimrende: brugerfladen er moderne, klar og hurtig at navigere i. Og takket være Google Built-in får man adgang til den bedste softwareløsning på markedet – en beslutning, der klæder Nissan helt enormt.

 

Jeg nåede desværre ikke at teste opladning eller forbrug grundigt under min korte prøvetur – det må vente, til jeg forhåbentlig får bilen mellem hænderne i længere tid. Men jeg tillader mig alligevel at være en smule skeptisk over for Nissans officielle tal. Ifølge fabrikken skulle Leaf nøjes med 13,8 kWh pr. 100 kilometer, og Nissan hævder endda, at bilen kan klare 330 kilometer ved 130 km/t og 430 kilometer ved 110 km/t på motorvej, før batteriet må have strøm igen.

 

Efter køreturen er det dog svært at tro helt på de tal. Vi tilbagelagde små 150 kilometer – lidt motorvej, men mest små, snoede landeveje, hvor farten sjældent kom over 50 km/t. Alligevel endte forbruget på 15,7 kWh pr. 100 kilometer. Ikke dårligt, men heller ikke så imponerende, som Nissan lover.

Hvad med alternativerne?

Prisen kan også få nogle til at tøve. Godt nok starter Nissan Leaf ved 269.900 kroner, men den basisversion vil jeg ikke anbefale. Den mangler Google Built-in, har mindre skærme i kabinen og et mindre 52 kWh-batteri, der skærer rækkevidden ned til 445 kilometer. Selv de karakteristiske 3D-baglygter må man undvære her.

Vil du have den oplevelse, som gør den nye Leaf interessant – med stort batteri og Google-systemet – skal du op i Engage+ eller derover. Her begynder priserne ved 289.900 kroner, og 304.900 kroner, hvis du vil have Google med i pakken. Og tro mig: det vil du.

Men så bevæger Leaf sig også op i et segment med hård konkurrence. Her står den skulder ved skulder med biler som Skoda Elroq, danskernes nye favorit, og Toyota C-HR+, der også sigter efter samme crossover-publikum. Nedenfor finder du en oversigt over de modeller, jeg mener er de mest direkte konkurrenter til den nye Nissan Leaf.

Nissan Leaf 75kWh AdvanceSkoda Elroq 85Toyota C-HR+ FWD ActiveKia EV3 LR FWD
Rækkevidde WLTP622 km576 km608 km604 km
Batterikapacitet75 kWh77 kWh77 kWh78 kWh
Forbrug WLTP13,8 kWh/100km15,4 kWh/100km12,7 kWh/100km14,9 kWh/100km
Motor218 hk286 hk224 hk204 hk
Moment355 Nm545 Nm269 Nm283 Nm
Acceleration 0-100km/t7,6 sek.6,6 sek.7,3 sek.7,7 sek.
Ladeeffekt (AC/DC)11 kW / 150 kW11 kW / 175 kW11 kW / 150 kW11 kW / 128 kW
LadehastighedKendes ikke670 km/tKendes ikke570 km/t
Ladetid 10-80%33 min.28 min.28 min.31 min.
Bagagerum 437 l.470 l.416 l.460 l.
Trækkrog995 kilo1.000 kilo750 kilo1.000 kilo
Pris324.900 kr.314.995 kr.299.999 kr.289.999 kr.

Mine første indtryk

Den nye Nissan Leaf efterlader et blandet, men spændende førstehåndsindtryk. På mange måder føles den som et frisk pust – designet er endelig blevet modent og markant, teknologien er på højde med konkurrenterne, og den digitale brugeroplevelse er en af de bedste i klassen. Google Built-in klæder bilen, og kabinen emmer af moderne minimalisme og teknisk overskud.

Men når man først har beundret formerne og sat sig bag rattet, begynder nuancerne at vise sig. Pladsforholdene er ikke imponerende, komforten halter en smule, og jeg frygter at Nissans officielle forbrugstal er i overkanten optimistiske. Leaf føles på mange måder velbygget og velfungerende, men den mangler den sidste finesse og balancerede komfort, der skal til for at skille sig ud i et marked, hvor konkurrenter som Skoda og Toyota allerede står klar med stærke kort.

Alt i alt er Nissan Leaf 3.0 et vigtigt skridt for Nissan – et modent comeback med masser af potentiale. Men hvis den for alvor skal genvinde sin gamle pionerstatus, kræver det, at den rigtige test viser, at tallene fra fabrikken også holder ude i virkeligheden.

iNPUT var inviteret til prøvekørsel i København af Nissan.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.