Teknologi

General Motors bygger elbils-batteri på 200 kWh

General Motors går efter Teslas strube med deres nye modulære Ultium-batteri og en hel flåde af nye, elektriske biler.

Hvorfor sætte barren lavt? Verdens tredjestørste bilproducent, amerikanske General Motors, har ved et pressemøde netop meddelt, at de er gået i gang med at bygge et nyt modulært batteri ved navn Ultium. Batteriet skal drive firmaets fremtidige elbiler og vil kunne skaleres mellem 50 og 200 kWh – og hurtiglades med op til 350 kW.

Til sammenligning er den største batteripakke i en eksisterende Tesla på 100 kWh og kan lynoplades med op til 250 kW.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Battericellerne til Ultium skal, ifølge Reuters, udvikles sammen med LG Chem og målet er at mindske anvendelsen af det dyre og svært tilgængelige kobolt, hvilket skal kunne sænke produktionsomkostningerne med 70 procent. Målet er på sigt at ramme en produktionspris på 100 dollars per kilowattime – der er den ”magiske” grænse, hvor elbiler kan produceres til samme pris som fossilbiler.

Batteripakken kommer til at bestå af flere moduler, fortalte GM, og hvert modul kan om nødvendigt udskiftes med et nyt. Modulerne kan placeres ved siden af eller oven på hinanden, hvilket giver god fleksibilitet i forhold til forskellige biltyper.

Ti nye elbiler i støbeskeen

General Motors har også introduceret et nyt system til elektriske motorer bygget af GM selv. En elbil kan have enten en, to eller tre elektriske motorer. Foran har motoren op til 245 hestekræfter, og den bageste motor (eller motorer) kan have op til 340 hestekræfter hver.

Ultium skal anvendes i alle GM’s elbiler. Selskabet fortalte, at de har ti modeller i støbeskeen, deriblandt den elektriske Hummer. De skal alle på markedet i USA inden 2025. Blandt nyhederne er modeller fra mærkerne Chevrolet, Cadillac, GMC og Buick. Det vides ikke om de kommer til Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close