Elbiler

Her er BMW i4 – kan den leve op til løfterne?

BMW har på et liveevent i München endelig vist sin BMW i4 sedan prototype. Den kommer i handel i 2021 – og løfterne om bilens evner er mange.

Efter måneders drypvise informationer om sin kommende elektriske sedan, BMW i4, har tyskerne ved et event i morges endelig vist sin prototype frem – og bekræftet mange af de informationer, de har leveret gennem de sidste måneder.

BMW har blandt andet hævdet, at i4 får en rækkevidde på 600 kilometer ifølge WLTP. Det får den via en batteripakke på 80 kWh, siger firmaet, og det vil være lidt af en bedrift, der vil få bilen til at være blandt de mest energieffektive på markedet. Til sammenligning kan Porsche Taycan kun klemme 395 kilometer ud af dens batteripakke, der er på 93,4 kWh. En Tesla Model S Long Range skal ligeledes bruge et 100 kWh batteri til at nå 610 kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

BMW hævder også, at motoren vil være i stand til at levere 390 kW eller omkring 530 hestekræfter. Det er pænt mange heste fra en enkelt elektrisk motor. Tyskerne siger, at BMW i4 vil kunne accelerere fra 0 til 100 km/t på 4 sekunder.

Ifølge BMW skyldes de gode tal blandt andet den femte generation af firmaets elektriske drivlinje og nye, specialdesignede hjul, der reducerer modstanden med 5 procent, sammenlignet med traditionelle hjul. Teknologi, der også skal bruges i BMW i3 og iNext SUV’en, som  er de næste elbiler i rækken.

BMW i4

Nu er BMW i4 indtil videre kun et koncept, så meget kan nå at ske inden bilen går i produktion i 2021, men et kig indenfor afslører en yderst luksuriøs bil, der domineres af en kurvet skærm der strækker sig fra rattets venstre side og næsten over til passagersiden. Der er stort set ingen synlige knapper. BMW siger, at den kommende iNext SUV vil få et lignende design.

En anden pudsigt detalje er, at BMW har fået komponisten Hans Zimmer til at designe kørelyden til bilen. Herunder en række billeder af BMW i4 og kabinen. Klik for at forstørre …

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.