ElbilerTophistorie

Her er Kias nye Niro EV – nyudviklet ind- og udvendig

Kia e-Niro er en af de mest populære elbiler herhjemme. Nu er Kia ved at være klar med efterfølgeren Niro EV, der er helt ny ud- og indvendig.

Der kører to et halvt tusinde elektriske Kia Niro rundt på vejene herhjemme, hvilket gør den til en af de mest populære elbiler blandt danskerne. Men den får ikke megen opmærksom. Måske fordi, den har nogle år på bagen?

Nu er Kia klar med en ny og faceliftet version af Niro, der i elbils-udgaven har fået navnet Niro EV. Tidligere hed den e-Niro. Bilen er nyudviklet fra bunden, fortæller Kia.

Den nye Niro EV er bygget på tredje generation af Kias ”K”-platform og har en længde på 4.420 mm, en bredde på 1.825 mm og en højde på 1.570 mm. Det er godt seks centimeter længere end den nuværende model. Akselafstanden på 2.720 mm – den er øget med to centimeter.

Batteriet er nyt og har en kapacitet på 64,8 kWh, hvilket giver Niro EV en WLTP-rækkevidde på 463 kilometer. Det er otte kilometer mere end den nuværende model. Kia Niro EV er dog ikke endelig typegodkendt, så det kan i teorien ændres begge veje.

Kia Niro EV
Den nye Kia Niro EV.

Ladekapaciteten har Kia ikke oplyst om. De fortæller blot, at Niro EV kan oplades “fra 10-80% på bare 43 min. ved en egnet DC-lynlader”. Det lyder altså som om, at ladekapaciteten, ligesom på den nuværende model, topper ved omkring 80 kW DC.

Til gengæld byder Kia Niro EV på forvarmning af batteriet og den er ny. Kia skriver:

“Ved lave temperaturforhold bruger systemet i Niro EV navigationsbaseret tilpasning af batteriets temperatur, så dette er forvarmet i forhold til et ladepunkt som destination, og det bidrager til at reducere ladetiden og sikre batteriets præstationer”.

Nyt er det også, at Kia Niro EV har fået V2L, hvilket betyder, at du kan bruge bilens batteri til at levere strøm til andre enheder. Eksempelvis elkoger eller fladskærm. Der er stik under bagsædet.

Mere på krogen

Motoren er stort set den samme, som i den nuværende model, nemlig 150 kW (204 hk). Den har dog en noget lavere drejningsmoment. Til gengæld må den have mere på krogen. Den nuværende e-Niro må have 300 kilo på træk, mens den nye Niro EV må have 750 kilo på krog.

Kia Niro EV
Et kig indenfor i kabinen.

Indenfor har Kia tydeligvis benyttet EV6 som inspiration til redesignet. Eksempelvis fremstår skærmen nu som én enhed, selv om der i virkeligheden er to. Niro EV har også fået mulighed for head-up display, der projicerer vigtige kørselsinformationer som hastighed, ADAS-data og navigationsanvisninger direkte på forruden.  Stemmegenkendelse er også muligt. Kia skriver:

“Et avanceret stemmebetjeningssystem med naturlig stemmegenkendelse giver personerne i bilen mulighed for at betjene vigtige systemer i bilen som fx temperatur og indstillinger af audiosystemet. En ny Multi Command-funktion gør det muligt for personerne i bilen at betjene flere funktioner med én kommando. Og en elektrisk bagklap, som åbner automatisk, når brugerens Smart Key registreres, giver øget komfort.”

Kabinen er, naturligvis, også bæredygtig. Loftbeklædningen er fremstillet af genbrugt tapet, dørpanelerne har en finish i lak uden organiske forbindelser, det veganske PU-læderindtræk indeholder udtræk af eukalyptusblade, og bagagerumsafdækningen er fremstillet af 75 procent genbrugsfibre. 

Apropos bagagerum, så har den nye Niro EV en samlet bagagerumskapacitet på 495 liter, fordelt på 475 liter bagerst og 20 liter i en “frunk” under motorhjelmen.

Men hvornår?

Kia har hverken oplyst pris eller dato for Niro EV, men rygterne siger, at der åbnes for forudbestillinger i starten af sommeren og at bilen vil kunne leveres fra september. Prisen siges at starte ved omkring 320.000 kroner, men det er rent gætteri.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.