×
ElbilerTophistorie

Hyundai Ioniq 5 officelt lanceret

Hyundai Ioniq 5 er kæmpestor, ligner et rumskib indvendig og har lynhurtig opladning takket være 800-volt teknologi.

Hyundai har her til morgen holdt verdenspremiere på selskabets nye elektriske satsning, Hyundai Ioniq 5. Den kommer med to batteristørrelser, en rækkevidde på op til knapt 500 kilometer og lynhurtig opladning takket være 800-volt teknologi. Og så kan den i øvrigt fås med træk – det forventes, at den må få op til 1.600 kilo på krogen.

Men det er designet, der virkelig vækker opsigt. Ioniq 5 er baseret på Hyundai 45-konceptet, der blev vist frem i september 2019. De markante lygter er bibeholdt, det samme er den åbenlyse inspiration fra Hyundai Pony, der blev produceret mellem 1975 og 1981.

Ioniq 5 ligner ikke helt nogen anden bil på markedet. Den har et enkelt og lidt kantet design, og hjulene er med en størrelse på 20 tommer forholdsvis store. På siden er dørgrebene skjult, men kører automatisk kører ud, når man nærmer sig bilen med nøglen.

Hyundai Ioniq 5
De karakteristiske firkantede LED-lygter er bibeholdt.

Ioniq 5 er, naturligvis, bygget oven på Hyundais E-GMP-platform, der giver modellen “en kraftfuld og miljøvenlig køreoplevelse på sammen tid, utrolig rækkevidde, stærke sikkerhedsfunktioner og god kabineplads” (citat: Hyundai). Bilen har en imponerende stor akselafstand på 3 meter og sammen med et plant gulv skaber det en helt ny dimension af kabineplads.

Indvendigt har Ioniq 5 miljøvenlige og genanvendte materialer med en varm farvetone, der skal give et venligt kabinemiljø. Sæderne er betrukket med øko-behandlet læder, der er farvet og behandlet med vegetabilske olieekstrakter fra hørfrø.

Andre bløde detaljer i kabinen består af tekstiler, der stammer fra holdbare fibre som sukkerrør, uld, polygarn og fibre vævet af genbrugsplast. Overflader som dashboards, knapper og dørpaneler er belagt med en polyurethan biomaling fremstillet af olier fra rapsblomster og majs.

Hyundai Ioniq 5
Ioniq 5 ligner et rumskib indvendigt.

Førersædet og passagersædet er udstyret med benstøtter, der gør det muligt for passagerer at slappe af og få ny energi, mens bilen oplades.

Foran føreren er der placeret to 12-tommer store infotainment-skærme, der samtidig bruges til at betjene bilen – og naturligvis vise køredata.

To batteristørrelser og med mulighed for anhængertræk

Hyundai Ioniq 5 kommer med to batteristørrelser på 58 kWt og 72,6 kWt samt to elmotorer – enten med en bagmonteret motor eller både en front- og bagmonteret motor, der muliggør firehjulstræk. Den bagerste motor leverer 350 Nm og den forreste motor 255 Nm.

Med batteristørrelsen på 72,6 kW baghjulstræk og 218 hk, har Ioniq 5 en rækkevidde på 481 kilometer (WLTP) og kan accelerere fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder samt en topfart på 185 km/t. Vælger man 20-tommer hjulene er rækkevidden 451 kilometer.

Med firehjulstræk og 306 hk accelererbilen fra 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder.

Ioniq 5 kommer med mulighed for anhængertræk og det forventes, at den må trække op til 1.600 kg med bremser.

Hurtig opladning

Takket være E-GMP tilbyder Ioniq 5 opladning med henholdsvis 400 og 800 volt. Med 800 volt kan bilen lynlade fra 10 til 80 procent på bare 18 minutter. Eller tilføre op til 100 kilometers rækkevidde på bare 5 minutter. Det kræver dog også adgang til en 350 kW-oplader og dem er der ikke så mange af derude …

Endvidere tilbydes en unik opkoblingsteknologi. Via V2L-teknologi og et kraftigt 230 volt-stik har man nemlig mulighed for at trække strøm ud af bilens batteri til eksempelvis opladning af en el-cykel. Et stik inde i kabinen leverer 3,6 kW til opladning af telefoner og tablets, mens yderligere et stik på ydersiden kan drive hvad som helst – eksempelvis en fladskærm. Det kræver dog en adapter.

Hyundai Ioniq 5 forventes at komme ud til de danske forhandlere i sommeren 2021. Den danske pris er endnu ikke fastsat; men i England kommer topmodellen til at koste omkring 45.000 pund sterling, hvilket svarer til lige under 387.000 kroner.

Her er lidt flere specifikationer:

Hjulbase3.000 mm
Længde4.636 mm
Bredde1.890 mm
Højde1.605 mm
Bagagerum (bag/front)531 liter / 24 l (AWD), 57 l (2WD)
Rækkevidde470 – 480 kilometer (WLTP)
Opladning400-V og 800-V teknologi

Du kan læse mere om Ioniq 5 hos Hyundai eller se hele eventet, hvor bilen præsentes her:

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.