fbpx

 

 

 

 

Elbiler

I 95 procent af verdens lande er elbiler bedre for klimaet

Nu kan diskussionen forhåbentlig stoppe. Forskning viser, at elbiler er bedre for miljøet end benzin i 95 procent af verdens lande.

Hvis du bor i Polen, så kør endelig videre i din benzinbil. Men har du adresse i ethvert andet europæisk land, er elbiler bedre for miljøet end fossilbilen. Det fastslår britiske og hollandske forskere – og det gælder også selv om store dele af elproduktionen ikke er grøn, men er baseret på fossile brændsler.

Det er ellers en diskussion, der kan bringe sindene i kog. Nogle tidligere sammenligninger har antydet, at benzin- og dieselbiler producerer lavere CO2-udledning i løbet af deres levetid end batteridrevne biler. Men det er altså kun i de allerværste tilfælde – eksempelvis i Polen, hvor hovedparten af elektriciteten laves af kul. I 95 procent af verdens lande vil elbiler være et renere valg, fastslår forskerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Det er en myte, at elbiler skulle være med til at forøge CO2-emissionen, siger Florian Knobloch fra Radboud-universitetet i Nijmegen, Holland. Han er en af de forskere, der står bag rapporten.

– Selv i vores worst-case scenarier vil der være en reduktion i emissionerne i næsten alle tilfælde. Denne indsigt burde være meget nyttig for beslutningstagerne, siger Knobloch.

70 procent mindre CO2 fra elbiler

Forskerne har samlet data fra 59 forskellige regioner i verden, som udgør 95 procent af verdens transport- og varmeefterspørgsel. En væsentligt – men altså ikke afgørende – faktor er, hvordan elektriciteten produceres og her fremhæves eksempelvis Sverige og Finland, hvor en stor del af elektriciteten skabes af vedvarende- og atomenergi. 

I lande som disse vil en elbil over hele sin levetid udlede 70 procent mindre CO2 end en tilsvarende fossilbil, når alle forhold tages i betragtning, fastslår rapporten.

Det skærende punkt er, ifølge rapporten, at elnettet afgiver mindre end 1.100 gram CO2 per kilowatt-time. Herhjemme angives tallet til at være 546 gram per kWh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Der er ingen grund til at vente. Der er en nettoydelse ved elektrificering, selv i betragtning af alle usikkerheder og variationer. Bliv ikke forvirret over alle de forskellige resultater derude. Det er allerede nu et valg, man ikke vil fortryde, siger Knobloch.

Hele rapporten har titlen Net emission reductions from electric cars and heat pumps in 59 world regions over time og de supplerende tal og tabeller kan tilgås her.

Back to top button