Der er efterhånden mere end 200.000 offentligt tilgængelige opladere til elbiler i EU, men hurtige, det kan man ikke kalde dem. Bare hver niende af opladerne kan betegnes som en hurtiglader, fortæller en ny undersøgelse fra brancheorganisationen ACEA, European Automobile Manufacturers’ Association.
Hvad værre er, så defineres en oplader som ‘hurtig’, hvis den kan levere mere end 22 kWh. De fleste vil nok ikke kalde det for hurtigt, men tallene viser tydeligt, at selv disse halvhurtige ladere er en mangelvare på de europæiske veje.
– For at overbevise flere borgere om at skifte til elbiler, er vi nødt til at fjerne alt det besvær, der er forbundet med opladning. Folk bør se masser af opladere i deres daglige miljø, og disse ladepunkter skal være hurtige og nemme at bruge – uden at man skal vente i lange køer, siger ACEAs generaldirektør, Eric-Mark Huitema.
Undersøgelsen er lavet for at lægge pres på EU-politkerne, der i disse måneder diskuterer det såkaldte AFIR-forslag (Alternative Fuel Infrastructure Regulation), som ACEA mener er alt for uambitiøst:
– Opladning skal være lige så bekvemt og enkelt, som tankning af benzin er i dag. Desværre er AFIR-forslaget langtfra ambitiøst nok til at nå dette mål. Hvad mere er, er det fuldstændig forkert tilpasset de foreslåede nye CO2-mål for biler, advarer Huitema.
Danmark ligger i midten
Ifølge undersøgelsen har Danmark 2,699 ladere under 22 kWh og 555 over 22 kWh, hvilket giver en andel på 17,1 procent. Det er et godt stykke fra Letland, der topper listen med en andel på 80,8 procent – men det skyldes, at landet har ualmindelig få langsomme opladere; nemlig bare 56 styk (og 235 hurtigladere).
Lande som Tyskland (7.335 hurtigladere), Frankrig (3.751) og Holland (2.429) topper listen, hvis man kigger på mængden af hurtigladere.
Værst ser det ud på Malta, hvor der ikke eksisterer en eneste oplade, der kan levere mere end 22 kWh.
Her kan du se tallene for de enkelte EU-lande:
Land | Normalladere (<=22kW) | Hurtladere (>=22kWh) | Andel i % |
---|---|---|---|
Austria | 6,724 | 1,347 | 16.7 |
Belgium | 8,006 | 475 | 5.6 |
Bulgaria | 118 | 76 | 39.2 |
Croatia | 483 | 187 | 27.9 |
Cyprus | 46 | 24 | 34.3 |
Czech Republic | 590 | 610 | 50.8 |
Denmark | 2,699 | 555 | 17.1 |
Estonia | 223 | 176 | 44.1 |
Finland | 3,244 | 484 | 13 |
France | 42,000 | 3,751 | 8.2 |
Germany | 37,213 | 7,325 | 16.4 |
Greece | 253 | 22 | 8 |
Hungary | 1,008 | 283 | 21.9 |
Ireland | 736 | 254 | 25.7 |
Italy | 11,842 | 1,231 | 9.4 |
Latvia | 56 | 235 | 80.8 |
Lithuania | 74 | 100 | 57.5 |
Luxembourg | 1,051 | 10 | 0.9 |
Malta | 96 | – | 0 |
Netherlands | 64,236 | 2,429 | 3.6 |
Poland | 1,039 | 652 | 38.6 |
Portugal | 1,976 | 494 | 20 |
Romania | 317 | 176 | 35.7 |
Slovakia | 656 | 268 | 29 |
Slovenia | 481 | 129 | 21.1 |
Spain | 5,279 | 2,128 | 28.7 |
Sweden | 8,804 | 1,566 | 15.1 |
EU TOTAL | 199,250 | 24,987 | 11.1 |