Faro, Portugal: Når den nye udgave af Lexus RZ rammer de danske veje i starten af 2026, bliver det ikke kun med mere motorkraft og længere rækkevidde. Den japanske bilproducent tager nemlig et opsigtsvækkende skridt og udstyrer topmodellen med en virtuel manuel gearkasse – komplet med motorlyd og omdrejningstæller.
Formålet? At give elbilister en mere involverende køreoplevelse, som man ellers normalt forbinder med klassiske benzinbiler. Et greb, som Hyundai allerede har fået stor ros for i deres Ioniq 5 N.
iNPUT er i disse dage i Faro, Portugal, for at prøvekøre den nye Lexus RZ. Men om grebet også lykkes for Toyotas luksusbrand må vi vente med at fortælle, der er nemlig forbud mod at skrive om selve køreoplevelsen indtil den 9. juli.
Til gengæld må vi gerne fortælle om bilens specifikationer, der også netop er blevet offentliggjort i detaljer.
Den opdaterede RZ vil kunne købes i tre udgaver: Den forhjulstrukne RZ 350e, den firehjulstrukne RZ 500e og den mest sportslige version, RZ 550e F Sport. Sidstnævnte er modellen, der får den såkaldte Interactive Manual Drive – et system, hvor føreren selv kan simulere gearskift via skiftepaler bag rattet og opleve fiktive motoromdrejninger og kraftvariationer.
Systemet tilbyder otte “gear”, som ændrer bilens respons afhængigt af kørestil og hastighed. Omdrejningstælleren i instrumenthuset giver visuel feedback, og bilen gengiver motorlyd for at styrke illusionen. Derudover justerer bilen kraftoverførslen og responsen i realtid baseret på G-påvirkning og førerens input.
Lexus RZ Motoreffekt 0-100 km/h Topfart Rækkevidde RZ 350e FWD 165 kW (224 hk) 7,5 s 160 km/h 568 km (18″) 508 km (20″) RZ 500e AWD 280 kW (381 hk) 4,6 s 180 km/h 500 km (18″) 456 km (20″) RZ 550e AWD F Sport 300 kW (408 hk) 4,4 s 180 km/h 450 km (20″)
Steer-by-wire Samtidig introducerer Lexus sit steer-by-wire-system i udvalgte modeller. Her er den traditionelle mekaniske forbindelse mellem rat og hjul erstattet af elektronisk styring, der justerer præcision og feedback afhængigt af fart og kørestil.
Systemet er standard i F Sport-modellen og i RZ 500e kan det fås som tilvalg – og fås med det karakteristiske flyinspirerede yoke-rat.
Motor, rækkevidde og ladetider Alle tre versioner af Lexus RZ er udstyret med et batteri på 77 kWh (72 kWh netto). Rækkevidden topper ved 568 kilometer (WLTP), afhængigt af model og kørestil.
Basismodellen RZ 350e leverer 165 kW (svarende til cirka 224 hk), mens topmodellen RZ 550e F Sport byder på hele 300 kW (omkring 408 hk) og klarer 0-100 km/t på ned til 4,4 sekunder.
AC-ladning på 22 kW bliver standard, og der loves DC-opladning fra 10 til 80 procent på cirka 30 minutter med en maksimal effekt på 150 kW.
RZ-modellerne med firehjulstræk får en maksimal trækvægt på 1.500 kg, mens den forhjulstrukne 350e må trække op til 750 kg.
Klar i Danmark i starten af 2026 Lexus forventer at lancere den opdaterede RZ i Europa i starten af 2026. Danske priser er endnu ikke offentliggjort, men med virtuel gearkasse og lydkulisse i en elbil, er der lagt op til debat om, hvad elektrisk kørsel egentlig skal føles som.
iNPUT er inviteret til prøvekørsel af Lexus RZ i Faro, Portugal, af Toyota Danmark, der betaler både rejse og ophold – men ikke har nogen indvirkning på det redaktionelle indhold.