ElbilerTophistorie

Lexus RZ får manuelle gear og motorlyd

Lexus går nye veje og giver elbilen RZ manuelle gear og kunstig motorlyd – for at genskabe den klassiske køreoplevelse i en elektrisk indpakning.

Faro, Portugal: Når den nye udgave af Lexus RZ rammer de danske veje i starten af 2026, bliver det ikke kun med mere motorkraft og længere rækkevidde. Den japanske bilproducent tager nemlig et opsigtsvækkende skridt og udstyrer topmodellen med en virtuel manuel gearkasse – komplet med motorlyd og omdrejningstæller.

Formålet? At give elbilister en mere involverende køreoplevelse, som man ellers normalt forbinder med klassiske benzinbiler. Et greb, som Hyundai allerede har fået stor ros for i deres Ioniq 5 N.

 

iNPUT er i disse dage i Faro, Portugal, for at prøvekøre den nye Lexus RZ. Men om grebet også lykkes for Toyotas luksusbrand må vi vente med at fortælle, der er nemlig forbud mod at skrive om selve køreoplevelsen indtil den 9. juli.

Til gengæld må vi gerne fortælle om bilens specifikationer, der også netop er blevet offentliggjort i detaljer.

 

Den opdaterede RZ vil kunne købes i tre udgaver: Den forhjulstrukne RZ 350e, den firehjulstrukne RZ 500e og den mest sportslige version, RZ 550e F Sport. Sidstnævnte er modellen, der får den såkaldte Interactive Manual Drive – et system, hvor føreren selv kan simulere gearskift via skiftepaler bag rattet og opleve fiktive motoromdrejninger og kraftvariationer.

lexus rz

Systemet tilbyder otte “gear”, som ændrer bilens respons afhængigt af kørestil og hastighed. Omdrejningstælleren i instrumenthuset giver visuel feedback, og bilen gengiver motorlyd for at styrke illusionen. Derudover justerer bilen kraftoverførslen og responsen i realtid baseret på G-påvirkning og førerens input.

Lexus RZMotoreffekt0-100 km/hTopfartRækkevidde
RZ 350e FWD165 kW (224 hk)7,5 s160 km/h568 km (18″)
508 km (20″)
RZ 500e AWD280 kW (381 hk)4,6 s180 km/h500 km (18″)
456 km (20″)
RZ 550e AWD
F Sport
300 kW (408 hk)4,4 s180 km/h450 km (20″)

Steer-by-wire

Samtidig introducerer Lexus sit steer-by-wire-system i udvalgte modeller. Her er den traditionelle mekaniske forbindelse mellem rat og hjul erstattet af elektronisk styring, der justerer præcision og feedback afhængigt af fart og kørestil.

 

Systemet er standard i F Sport-modellen og i RZ 500e kan det fås som tilvalg – og fås med det karakteristiske flyinspirerede yoke-rat.

lexus rz

Motor, rækkevidde og ladetider

Alle tre versioner af Lexus RZ er udstyret med et batteri på 77 kWh (72 kWh netto). Rækkevidden topper ved 568 kilometer (WLTP), afhængigt af model og kørestil.

Basismodellen RZ 350e leverer 165 kW (svarende til cirka 224 hk), mens topmodellen RZ 550e F Sport byder på hele 300 kW (omkring 408 hk) og klarer 0-100 km/t på ned til 4,4 sekunder.

 

AC-ladning på 22 kW bliver standard, og der loves DC-opladning fra 10 til 80 procent på cirka 30 minutter med en maksimal effekt på 150 kW.

RZ-modellerne med firehjulstræk får en maksimal trækvægt på 1.500 kg, mens den forhjulstrukne 350e må trække op til 750 kg.

 

lexus rz

Klar i Danmark i starten af 2026

Lexus forventer at lancere den opdaterede RZ i Europa i starten af 2026. Danske priser er endnu ikke offentliggjort, men med virtuel gearkasse og lydkulisse i en elbil, er der lagt op til debat om, hvad elektrisk kørsel egentlig skal føles som.

iNPUT er inviteret til prøvekørsel af Lexus RZ i Faro, Portugal, af Toyota Danmark, der betaler både rejse og ophold – men ikke har nogen indvirkning på det redaktionelle indhold.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.