Fra 0-200 på otte sekunder – vi har prøvet den elektriske Porsche Cayenne

Når 2,5 ton Porsche Cayenne SUV banker til 200 km/t på under otte sekunder, er der kun ét at sige: Hold fast. Vi fik en prøvetur på Porsches testbane i Leipzig.

Leipzig, Tyskland: For 23 år siden vakte Porsche ramaskrig – de kastede sig ud i noget helt utænkeligt: en SUV. Hardcore-fans tog sig til hovedet, men Cayenne blev et hit af de helt store. Faktisk var den bilen, der reddede Porsche fra økonomisk kollaps og forvandlede mærket til en af verdens mest profitable bilproducenter. Siden dengang er der solgt over 1,5 millioner Cayenne – og nu står den største forandring klar: Den næste bliver 100 procent elektrisk.

Men kan Porsche virkelig lave en elektrisk Cayenne uden at kvæle dens sjæl? Det var spørgsmålet, jeg fik lov til at jagte et svar på, da jeg blev inviteret til Porsches testbane i Leipzig. Og her ventede ikke bare en ny bil – men et smugkig ind i fremtiden.

 

Ligesom Macan, Porsches første el-SUV, bygger den nye Cayenne på Volkswagen-gruppens PPE-platform. Men her stopper lighederne også – for der er sket markante fremskridt.

Potente motorer og trådløs opladning

Cayenne Electric stiller med et helt nyt batteridesign og langt mere potente motorer. Og indvendigt har Porsche givet den et teknologisk løft: et OLED-instrumentpanel og den største skærm, der nogensinde er sat i en Porsche. Den buede infotainmentskærm strækker sig helt over til passagersiden, hvor der kan streames film eller spilles spil under kørslen.

 

Skærmen er så rummelig, at den kan vise både Porsches eget system med knapper og genveje samt Android Auto eller Apple CarPlay – samtidig. Og heldigvis har Porsche beholdt fysiske knapper til de vigtigste funktioner som temperatur, blæser og lydstyrke.

Som prikken over i’et kan Cayenne også lades trådløst. Som ekstraudstyr tilbydes en 11 kW induktiv ladeplade, der selv registrerer bilens placering og guider den på plads, hvorefter opladningen sker helt automatisk – uden at du skal røre en finger.

 

Helt ny – og lynhurtig – batteripakke

Det mest spændende ved den nye Cayenne er faktisk det, man ikke kan se med det blotte øje. Porsche har udviklet en helt ny batteripakke, bygget op af seks moduler, hver i sin egen beskyttelseskasse og boltet direkte fast til chassiset. Resultatet er et batteri, der pakker syv procent mere energi end det, vi kender fra Taycan.

For at holde temperaturen nede har Porsche skabt et nyt kølesystem, der endda bruger cloud-data til at forudsige og tilpasse batteriets tilstand under både kørsel og opladning.

 

Og så er der hastigheden på opladning: Cayenne Electric kan lynlade med op til 400 kW DC. Ifølge Porsche tager det kun 16 minutter at gå fra 10 til 80 procent – og på den ladekurve, vi fik vist, holdt effekten sig helt i top frem til 55 procent, før den begyndte at falde en smule.

Flåede dækket af fælgen

Motorerne har også fået en seriøs opgradering. Med teknologi hentet direkte fra Formel E har Porsche presset effektiviteten helt op på 98 procent. Og kræfterne? Den mest ekstreme version, Turbo, leverer tæt på 1.100 hestekræfter og et moment på vanvittige 1.500 Newtonmeter.

 

Det var netop den model, jeg fik en tur i – godt nok som passager – på Porsches testbane i Leipzig. Og lad mig bare sige: det er skræmmende at sidde i en SUV, der banker fra 0 til 200 km/t på under otte sekunder. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. På trods af sine 2,5 ton bevæger den elektriske Cayenne sig med en adræthed, der minder mere om en sportsvogn end en familie-SUV.

Og som om det ikke var nok, blev turen krydret af et øjebliks dramatik: midt i et skarpt sving blev venstre bagdæk flået direkte af fælgen. Heldigvis sad der en iskold testkører bag rattet, der på et splitsekund fik reddet bilen og holdt os på banen.

 

Lige dele sportsvogn og terrængående familiebil

Jeg må indrømme, at jeg tøvede, da turen gik videre til offroad-banen – men det var godt, jeg satte mig ind igen. For her viste den elektriske Cayenne, at den kan være både sportsvogn og terrængående familiebil på én gang.

 

Bilen har dedikerede køreprogrammer til grus, sand, is og sten, og den kan virkelig sno sig takket være fraværet af traditionelle krængningsstabilisatorer. Den tager uden problemer vanddybder på op til 35 cm, og på skråninger, hvor passagererne instinktivt griber efter håndtagene, kravler den bare videre uden tøven.

Et nyt traktionssystem gør oplevelsen endnu mere imponerende – med en svartid på bare 5 millisekunder reagerer det fem gange hurtigere end tidligere. Og affjedringen? Den kombinerer luftfjedre med hydrauliske adaptive dæmpere, og i komforttilstand kan systemet endda udligne vægtoverførsel i sving, under acceleration og ved opbremsning. Resultatet er en overraskende blød og stabil tur – selv når underlaget siger noget andet.

Sjælen er intakt

Selv om de biler, vi prøvede, stadig var klædt i camouflage og langtfra færdige udgaver, er det svært ikke at være imponeret. Den elektriske Cayenne leverer på stort set alle fronter: design, teknik, rå kræfter og køredynamik. Det er en bil, der er så pakket med teknologi, at man næsten mister overblikket – men vigtigst af alt, så omsætter den al den teknik til køreoplevelser i verdensklasse.

For Cayenne Electric er ikke bare én ting. Den er sportsvogn, familiebil og offroader i ét og samme karrosseri – en sjælden kombination, der kun gør den mere dragende. Spørgsmålet er egentlig ikke, om folk vil have den, men hvem der har pengepungen til det. De endelige priser kender vi endnu ikke, men Porsche selv forventer, at den lander på niveau med – eller en smule over – den nuværende Cayenne. Det betyder en startpris på omkring to millioner kroner.

Teknologi, kræfter og komfort er på plads – men kan Cayenne Electric stadig føles som en ægte Porsche? Efter en dag i Leipzig er svaret klart: det kan den.

iNPUT var inviteret til Leipzig af Porsche Danmark.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.