Pixel
Gaming

PS4 Pro opdatering forbedrer billedet på 1080p-skærme

Sammen med den kommende 5.5 firmware opdatering til PlayStation 4, vil PS4 Pro ejere få en betydelig forbedring af grafikken, hvis man endnu ikke har en 4K-skærm - det såkaldte "supersample anti-aliasing" (SSAA)

PS4 Pro-konsoller vil snart kunne udnytte sine ekstra kræfter og bruge SSAA i skærme, der kun har en 1080p opløsning. Muligheden skal aktiveres manuelt, og indtil videre har flere tests med SSAA vist meget positive resultater.

SSAA er en form for anti-aliasing, der tvinger et spil i en højere opløsning til at nedskalere billedet, så det passer til den pågældende skærms opløsning. Resultatet er et glattere billede med mindre “jaggies”, da man i teorien får en krympet version af et bedre billede.

(Opløsningsstørrelser i forhold til hinanden. Nedskalering af et 4K billede giver bedre kvalitet på 1080p-skærme. Billedet er fra gamespot)

PS4 Pro tror, at det er en 4K-skærm

Ifølge Eurogamer’s Digital Foundry vil PS4 Pro fungere, som om den er forbundet til en 4K-skærm og arbejde for at nedskalere det forbedrede billede til 1080p. Mens der er et par spil, der giver fordele ved brug af 1080p-skærme, vil nogle spil som Metal Gear Solid V: Phantom Pain låse 1080p-brugere fra at få adgang til PS4 Pro-fordele. Med den nye SSAA teknologi vil det ikke være et problem længere.

Digital Foundry har testet teknologien, og de har allerede nogle tidlige resultater klar. Et eksempel er Assassin’s Creed: Ezio Collection, der med SSAA nu konverterer et 4K billede til 1080p, i stedet for at låse sig selv fast til 1080p. Spillet kører også fast på 30 FPS uanset opløsningen, så det giver også nogle fordele til dem, der endnu ikke har en 4K-skærm.
The Last of Us Remastered giver nu 1080p brugere mulighed for supersampling af billedet, i stedet for kun at tilbyde 60 FPS forbedringen (men ikke begge dele).

Ikke perfekt til alle spil

Det er dog ikke en perfekt løsning til alle spil. For eksempel tilbyder The Last Guardian en stabil 30 FPS ved 1080p, mens 4K-forbedringen kan forårsage frame drops til omkring 20 FPS. Da PS4 Pro supersampling efterligner den pro-forbedrede opløsning, der er tilgængelig, vil det også forårsage frame drops i nogle spil. Det er et problem i spil som Call of Duty: Black Ops 3, hvor framerate uden tvivl er vigtigere end opløsning; dets 4K-opløsning tilbyder ikke så stabil en framerate som den gør ved 1080p.

Denne 5.5 firmware opdatering giver dig adgang til den finere billedkvalitet, som 4K brugere får, men i form af anti-aliasing ved 1080p. Om det virker godt eller ej vil være forskelligt fra spil til spil. Men i bund og grund handler det om, at PS4 Pro-brugere vil få flere muligheder, uanset hvilket display de bruger. Firmware 5.5 til PlayStation 4 er i øjeblikket i beta-test, og der er endnu ikke meldt noget ud, hvornår den endelige version udgives.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.