TeknologiTophistorie

Telenor: 2022 satte nye datarekorder

Året går på hæld og det har været et datatungt år, på Telenors netværk. Forbruget er steget 24 % siden sidste år.

Vi danskere fortsætter med at øge dataforbruget på vores enheder. Det viser tal fra Telenor med tydelige tegn. Der blev sat flere nye rekorder. Årets største dag, datamæssigt, var den 18. december, hvor Argentina vandt VM-pokalen over Frankrig.

Hos teleselskabet Telenor viser en ny opgørelse, at kundernes dataforbrug i år steg med 24 % sammenlignet med 2021. Det samlede dataforbrug for 2022 endte på 180.050.000 GB og ville dermed kunne understøtte Teams-møder uafbrudt i mere end 10.276 år eller streaming af Netflix i 3.334.146 døgn.

Læs også: Kun TDC og 3 har vækst af mobilkunder

Største dag var som nævnt under VM-finalen. Øvrige højdespringere på året var den 1. november, da der var folketingsvalg, samt den 3. juli, da et tragisk skyderi fandt sted i Fields på Amager.

Forbruget bliver boostet af, at flere og flere deler indhold på sociale medier og ’indtager’ nyheder på flere skærme samtidig. Vores kunder bruger data som aldrig før, og der er ikke noget, der tyder på, at vi har set toppen endnu. Næste år vil vi se nye rekorder, når flere går over til at få internet leveret til deres hjem via 5G i stedet for kablet bredbånd og fiber.

Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor

Sport driver dataforbruget

”Der sker et klart peak i streamingen, når danske atleter skal i kamp og specielt, når de vinder. Det er trafikken under Tour de France et godt eksempel på. Der så vi faktisk, at trafikken midt på dagen var højere end aftenens gaming- og streaming-trafik, som ellers er højdepunktet på en almindelig dag,” siger Jesper Mølbak.

I 2021 var det fodboldlandsholdet EM-kvartfinale mod Tjekkiet, der gav det største peak i dataforbruget i Telenors netværk.

Der var inden VM indkøbt ekstra kapacitet i netværket, så det var sikret mod udfald, når det forventeligt ville stige til nye højder.

Højdepunkter i netværkstrafikken hos Telenor (CBB er ikke medregnet)

  • Sammenlignet med 2021 er kundernes dataforbrug steget 24 %, antal minutter på telefonopkald er faldet 7 % og antallet af sms’er er på samme niveau. Sidstnævnte kan skyldes, at mange i dag bruger beskedtjenester såsom iMessage og Messenger, som i stedet forbruger data.
  • Dage med højest antal minutter brugt på telefonopkald var 1), 31. januar, 2) 3. januar og 3) 17. januar 
  • Dage med flest sendte sms’er (inkl. MMS) var 1) 25. november, 2) 7. marts og 3) 30. november 
  • De tre største peaks i dataforbruget fandt sted 1) 18. december, 2) 1. november og 3) 3. juli

Da tallene viser tydelig fremgang, så er Telenor ligeledes i gang med at fremtidssikre netværket yderligere, når tallene forventes at stige yderligere de kommende år.

Telenor råder i deres netværk over 4.200 master. Netværket drives i samarbejde med Telia.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.