ElbilerTophistorie

Tesla Model 3 står til at blive 90.000 kroner dyrere

Regeringen vll aflyse afgiftsstigninger på små elbiler. Til gengæld bliver de store biler som Tesla Model 3 dyrere. Her er prisberegninger.

Efter at have fremlagt sine forslag til et nyt afgiftssystem for Folketingets øvrige partier, har regeringen nu offentliggjort detaljerne i sin plan – og sine beregninger for elbiler. Målet er at få en halv million grønne biler – elbiler og plugin-hybrider – på vejen inden 2030.

Den gode nyhed er, at de afgiftsstigninger der stod til at blive indført 31.12 aflyses for de små elbiler. I stedet indføres et stort bundfradrag, der betyder, at de små elbiler fortsat vil være fritaget for afgifter.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Grønne biler i mikro, lille og mellem-segmentet vil altså forblive de samme, som de er i dag; 20 procent af den fulde registreringsafgift og et bundfradrag på 40.000 kroner.

De store luksusbiler, som Tesla Model 3 vil ryge ind under, vil til gengæld blive 20-30 procent dyrere. Regeringen har udsendt denne mere konkrete beregning:

SegmentPris førAfgift førPris efterAfgift efterPrisændring
Mikro (VW e-Up, Seat Mii)177.600177.600
Lille (Renault Zoe, BMW i3)287.800.287.800..
Mellem (Nissan Leaf, VW e-Golf)291.100291.200..
Stor (Tesla Model 3, Audi e-tron)493.70018.200587.200111.70093.500
Premium (Tesla Model S)830.100100.0001.090.400360.300260.300
Priserne er gennemsnitspriser (kilde: Skatteministeriet)

Regeringens oplæg skal nu forhandles med de øvrige partier, så meget kan nå at ændre sig endnu. Både SF, Enhedslisten og Radikale har udtrykt skuffelse over ambitionsniveauet; de vil have flere grønne biler på vejene.

Artiklen fortsætter efter annoncen


– Jeg synes i forvejen, at Eldrup-kommissionens rapport lå til den konservative side, men det var jo decideret revolutionær ift. det her, siger Kathrine Olldag, der er skatteordfører for Radikale Venstre, til Berlingske.

Back to top button