Efter at have fremlagt sine forslag til et nyt afgiftssystem for Folketingets øvrige partier, har regeringen nu offentliggjort detaljerne i sin plan – og sine beregninger for elbiler. Målet er at få en halv million grønne biler – elbiler og plugin-hybrider – på vejen inden 2030.
Den gode nyhed er, at de afgiftsstigninger der stod til at blive indført 31.12 aflyses for de små elbiler. I stedet indføres et stort bundfradrag, der betyder, at de små elbiler fortsat vil være fritaget for afgifter.
Grønne biler i mikro, lille og mellem-segmentet vil altså forblive de samme, som de er i dag; 20 procent af den fulde registreringsafgift og et bundfradrag på 40.000 kroner.
De store luksusbiler, som Tesla Model 3 vil ryge ind under, vil til gengæld blive 20-30 procent dyrere. Regeringen har udsendt denne mere konkrete beregning:
Segment | Pris før | Afgift før | Pris efter | Afgift efter | Prisændring |
---|---|---|---|---|---|
Mikro (VW e-Up, Seat Mii) | 177.600 | – | 177.600 | – | – |
Lille (Renault Zoe, BMW i3) | 287.800 | . | 287.800 | . | . |
Mellem (Nissan Leaf, VW e-Golf) | 291.100 | – | 291.200 | . | . |
Stor (Tesla Model 3, Audi e-tron) | 493.700 | 18.200 | 587.200 | 111.700 | 93.500 |
Premium (Tesla Model S) | 830.100 | 100.000 | 1.090.400 | 360.300 | 260.300 |
Regeringens oplæg skal nu forhandles med de øvrige partier, så meget kan nå at ændre sig endnu. Både SF, Enhedslisten og Radikale har udtrykt skuffelse over ambitionsniveauet; de vil have flere grønne biler på vejene.
– Jeg synes i forvejen, at Eldrup-kommissionens rapport lå til den konservative side, men det var jo decideret revolutionær ift. det her, siger Kathrine Olldag, der er skatteordfører for Radikale Venstre, til Berlingske.