![Tesla](/wp-content/uploads/2024/04/2024_0402_tesla.jpg)
For fire år siden sagde Elon Musk, at Teslas målsætning var at sælge 20 millioner biler om året. Det er knapt og nap dobbelt op på Toyota, der er verdens bedst sælgende bilproducent. Altså et pænt ambitiøst mål, som blandt andet er forsøgt opnået med markante prisnedsættelser.
Men i Teslas seneste statusrapport, der udkom torsdag, er målsætningen pist forsvundet. Den har ellers optrådt i statusrapporterne fra både 2021 og 2022. Det skriver Reuters, der samtidig vurderer, at det markerer Teslas fokusskifte mod robot-taxier.
I årets første tre måneder oplevede Tesla en nedgang i salget på hele 20 procentpoint i forhold til fjerde kvartal 2023. Oven i det er Teslas overskudsgrad faldende. Fra 16,8 procent i 2022 til 9,2 procent i 2023.
Siden andet kvartal af 2022 har Tesla opført “robottaxier og andet” som et produkt under udvikling i sine kvartalsrapporter. Det var også i løbet af 2022, at Elon begyndte at tale om produktet i officielle sammenhænge.
Elon Musk vil præsentere selskabets robotaxi ved et event den 8. august. Elon Musk har beskrevet robotaxien som “optimeret til autonomi, hvilket betyder, at den hverken vil have et rat eller pedaler”.