ElbilerTophistorie

Tesla-partner klar med ”million mile”-batteri

Den kinesiske batterigigant CATL melder klar til at producere et elbils-batteri, der kan holde i 16 år og 2 millioner kilometer. Musk er stadig tavs.

Der sker sære ting i batteriland. I midten af maj måned kunne vi fortælle, at Tesla og batterigiganten CATL sammen har udviklet et banebrydende nyt elbils-batteri, der kan holde til 2 millioner kilometer; det såkaldte ”million mile”-batteri. Nu melder CATL sig klar til at sætte enten samme eller et identisk batteri i produktion, lige så snart firmaet modtager en ordre. Det er naturligvis godt nyt, men hvor er Tesla henne?

Det var forventet, at Elon Musk ville præsentere ”million mile”-batteriet, der internt i Tesla går under navnet ”roadrunner”, under firmaets årlige Battery Days-event. Musk sagde tidligere i år til analytikere og investorer, at han ville præsentere information, der vil ”blow your mind. It blows my mind”. Men det event er blevet udsat af flere omgange på grund af corona-virussen – og nu endda splittet op i to, så måske har CATL tænkt ‘pyt’ og afsløret nyheden før tid?

Artiklen fortsætter efter annoncen

I en artikel i Bloomberg fortæller Zeng Yuqun, der er bestyrelsesformand hos CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd), at hans firma er klar til at producere det sagnomspundne batteri, der slår eksisterende batterier med længder. De fleste af nutidens batterier er typisk dækket af en garanti på otte år og bare 240.000 kilometer.

Zeng Yuqun fortæller også til mediet, at det nye batteri er dyrere end nuværende batterier – faktisk 10 procent dyrere. Det stemmer ikke helt overens med tidligere rygter, der hævdede at million mile-batteriet skulle produceres med langt mindre kobolt, hvilket ville gøre batteriet billigere; ja, faktisk få det ned under de magiske 100 dollars per kilowatt-time, der anses for at være den grænse, hvor elbiler bliver konkurrencedygtige med fossilbiler.

CATL er verdens største batteriproducent. De skal i de næste to år levere batterier til Tesla – det nye batteri forventes at skulle puttes i Model 3 på det kinesiske marked – men leverer også batterier til eksempelvis Volkswagen, BMW, Audi, Porsche og Toyota.

Hvad der er op og ned, finder vi sandsynligvis først ud af, når Elon Musk endelig får afholdt den Battery Day – det skulle foregå via videostream senere i juni måned.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close