Tesla mener selv, at deres Full Self-Driving-teknologi (FSD) er klar til Europa. Men Europa er stadig ikke rigtigt klar til Tesla, lader det til. I hvert fald siger myndighederne foreløbigt nej. En række videoer skal overbevise offentligheden – og måske også myndighederne – om, at teknologien er moden, men indtil videre er det manglen på regulatorisk godkendelse, der holder FSD tilbage fra et europæisk gennembrud.
FSD i Paris og Rom
I løbet af juni har Tesla frigivet to videoer, der viser deres FSD-teknologi i aktion i nogle af Europas mest trafikerede byer. Først i Paris, hvor en Tesla navigerer rundt om Arc de Triomphe – et kaotisk rundkørselsområde med tolv indkørsler og ingen optegnede vejbaner. Senere i Rom, hvor bilen bevæger sig gennem smalle, brostensbelagte gader og tæt trafik fyldt med scootere og impulsive bilister.
Formålet med videoerne er tydeligt: Tesla vil bevise, at FSD kan håndtere selv de mest krævende europæiske trafiksituationer uden førerens indgriben.
Elon Musk: “Meget frustrerende”
Teslas direktør Elon Musk har offentligt udtrykt sin frustration over, at godkendelsesprocessen i Europa trækker ud. Han peger på de hollandske myndigheder, hvor Tesla har sit europæiske hovedkontor, og på det overordnede EU-system som flaskehals.
“Det er meget frustrerende,” siger Musk og henviser til Teslas egne interne data, som hævder, at FSD reducerer risikoen for ulykker med en faktor fire. Ifølge Tesla er systemet op til ti gange mindre tilbøjeligt til at havne i et sammenstød sammenlignet med menneskelige bilister.
Lang vej til godkendelse i EU
I modsætning til USA, hvor Tesla har udrullet FSD som en offentlig beta-version uden krav om myndighedsgodkendelse, har Europa en langt strengere tilgang. Her kræves dokumenteret sikkerhed, og de juridiske rammer for hvem der har ansvaret i tilfælde af ulykker skal være tydeligt defineret.
På nuværende tidspunkt tillader EU kun såkaldt Level 2-systemer, hvor føreren hele tiden skal holde hænderne på rattet og være klar til at tage over. Næste niveau – Level 3 – hvor bilen i visse situationer kan køre selv uden aktiv førerovervågning, er kun godkendt til Mercedes-Benz på udvalgte tyske motorveje op til 95 km/t.
Mercedes’ system, kaldet Drive Pilot, er det første, der har fået grønt lys til Level 3 i EU. Det bygger blandt andet på redundant arkitektur og Lidar-teknologi – noget Tesla ikke benytter. I stedet bruger Tesla kun kameraer og kunstig intelligens til at opfatte omgivelserne.
Videoer er ikke nok
Selvom Tesla lægger videoer ud fra Paris og Rom, forventes det ikke at fremskynde godkendelsen. EU’s godkendelsesproces er omfattende, og det faktum, at FSD primært er testet i USA og kun bruger kameraer, gør det usandsynligt, at teknologien bliver godkendt i Europa i 2025.
Godkendelsen skal gå gennem den hollandske myndighed RDW, som står for at teste Tesla-modeller til det europæiske marked. Når testene er afsluttet, sendes dataene videre til EU for endelig vurdering – en proces, der ofte tager mange måneder.
Indtil videre må europæiske Tesla-ejere nøjes med de eksisterende Autopilot-funktioner som efterhånden er overhalet af konkurrenterne. Drømmen om helt selvkørende biler i Europa lever dog stadig, men Teslas FSD har lang vej igen.