Elbiler

Varmepumpe i Tesla Model Y giver længere rækkevidde i koldt vejr

En af de ”skjulte” nyheder i Tesla Model Y er en indbygget varmepumpe, der ligner en gave til danskerne; den giver længere rækkevidde i koldt vejr.

Tesla Model Y er for nyligt begyndt at rulle ud til kunderne og den har en ”skjult nyhed” med ombord. I modsætning til nogle andre elbiler har Teslas modeller ikke tidligere været udstyret med varmepumpe. Det er gået ud over rækkevidden i egne med koldt klima, eksempelvis i dansk vintervejr, da en del af strømmen på batteriet bruges til at opvarme både batteriet og kabinen.

Det er derfor en ganske velkommen nyhed, at Tesla Model Y bliver den første Tesla med indbygget varmepumpe. Det er en ganske lille ændring på papiret, men i praksis kan det det få store positive konsekvenser. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Visse udregninger hævder eksempelvis, at rækkevidden i en Tesla Model S kan falde med mellem 10 og 40 procent, ved en gennemsnitstemperatur på -5 grader celsius.

En varmepumpe er i princippet et klimaanlæg, der køres “baglæns” og således ganske enkelt kan “generere varme”, der derefter sendes til batteriet og kabinen. Systemet skal gøre det lettere for bilen at nå sin officielle rækkevidde, selv når temperaturen kryber under nul.

Men hvad med trækkrog?

Et spørgsmål, der optager mange danskere, er hvorvidt Model Y får anhængertræk eller ej. Model 3 fås med krog som mulighed og selv om trækvægten ikke er så høj, er det en værdsat detalje for dem, der ønsker at køre affald til genbrugspladsen.

Instruktionsbogen gør os ikke meget klogere på spørgsmålet. Et sted i bogen står der, at der ikke vil være mulighed for anhængertræk på Model Y, mens der et andet sted i bogen er oplysninger der kan tolkes som om at bilen senere vil kunne udstyres med krog.

I øvrigt kan instruktionsbogen læses i sin fulde længde hos Tesla – dog naturligvis kun på engelsk.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.