Elbiler

VW: Elbilen ID.3 er billigere end en benzinbil

Prisen er ikke længere et argument mod, men snarere et argument for elbilen, mener Volkswagen, der gør klar til at lancere deres ID.3.

VW forbereder sig på at lancere ID.3, deres første nye elbil baseret på MEB-platformen, og siger, at de planlægger at levere 30.000 ID.3-biler “næsten på én gang”, og hævder samtidig, at den vil være billigere end en benzinbil.

”Prisen for ejerskabsanalyse viser, at regnes anskaffelses- og driftsomkostninger sammen, så er en ID.3 billigere, afhængig af modelvarianten, end en sammenlignelig forbrændingsmotormodel,” skriver Volkswagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

”Basismodellen med en rækkevidde på 330 kilometer koster under 23.430 euro i Tyskland, når miljøbonus er trukket fra. Den er derfor mindst lige så billig som en sammenlignelig model som Golf Life”.

”Derudover sparer ID.3-ejere i omkring 840 euro om året på driftsudgifter. Der er eksempelvis ingen vejafgifter på elbiler og ingen omkostninger til olieskift. Desuden er ID.3 i en billigere forsikringsklasse, ligesom energiomkostningerne er lavere,” skriver tyskerne.

Silke Bagschick, der leder af salg og marketing e-mobilitet hos Volkswagen, tilføjer:

– Prisen er ikke længere et argument mod, men snarere et argument for elbilen. Leasingtilbud gør overgangen let og reducerer usikkerhed. I fremtiden vil elbilen også få en attraktiv pris, selv uden tilskud.

Herhjemme vil den billigste variant af VW ID.3 få en prislap på 279.995 kroner, mens listeprisen på en Golf Life er på 278.997 kroner. VW vil naturligvis gerne sælge sin nye elbil, men beregningen er ikke helt ved siden af. I januar udgav FDM sit store bilbudget, der konkluderer, at det samlet set nu er blevet billigere at køre el- fremfor fossilbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

FDM har beregnet, at det koster omkring 4,13 kroner per kilometer at køre i en benzin eller dieselbil til en nypris på 275.000, mens en kilometer i en tilsvarende elbil koster 3,58 kroner.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.