fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Xpeng G9 lokker med lynhurtig 480kW-opladning

Kinesiske Xpeng, der kommer til Danmark næste år, har vist deres seneste kommende G9-model frem på en messe i Kina.

Det er ikke mange dage siden, kinesiske Xpeng meldte sig klar til at indtage Danmark. Under bilmessen Guangzhou Auto Show har de netop vist, hvad vi kan se frem til. Xpeng G9 bliver den fjerde elbil fra selskabet; en stor SUV der skal efterfølge crossover’en G3i og sedan’erne P5 og P7. Den bliver i samme klasse som Volvo XC90 og den kommende Kia EV9.

Der er ikke meddelt meget om bilens bestykning, men én ting har Xpeng fortalt og det er, at den får lynhurtig opladning. Bilen skal bygges på en ny super-effektiv 800-volt platform, der skal kunne fylde 200 kilometer på batteriet på bare 5 minutter. Det kræver dog specielle 480kW-lynladere, som ikke findes i Europa, men som Xpeng selv er ved at installere i hjemlandet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En anden interessant detalje ved Xpeng G9 er, at den har to Lidar-sensorer indbygget direkte i forlygterne. De skal udnyttes af Pilot 4.0-softwaren, der bruges til hjælpefunktioner under kørslen; adaptiv fartpilot, vejbaneassistent, etc..

Xpeng er også meget stolte af deres nye Over The Air (OTA) opdateringsystem, der efter sigende kan udskifte bilens komplette softwarepakke på under 30 minutter. Apps kan dog også opdateres separat, så der kan spares tid og energi. G9’eren vil være permanent koblet til nettet via et 5G-netværk.

Præsentationvideo fra Xpeng.

XPeng har ikke afsløret nogen detaljer om hverken bilens størrelse, ydeevne, output af de elektriske motorer, størrelsen på batteriet eller om rækkevidde. På messen forblev bilens døre lukkede, ligesom vinduerne var mørkelagt, hvilket indikerer, at interiøret ikke er klar endnu.

XPeng har heller ikke annonceret en dato for G9’s lancering endnu, blot sagt, at den vil komme på markedet globalt. Vi holder et vågent øje med den videre udvikling af XPeng G9. Vil du se mere til designet, kan du se det på videoen ovenfor.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button