Danskerne har for alvor fået smag for strøm på fire hjul. Nye tal fra Bilstatistik.dk viser, at mere end 80 procent af de privatbiler, som er købt i årets første seks måneder, er elbiler. Det markerer en ny milepæl for den grønne omstilling af den danske bilpark.
I alt blev der registreret 89.547 nye biler i første halvår af 2025 — en beskeden fremgang på 3,8 procent i forhold til samme periode sidste år. Men under de stabile salgstal gemmer der sig en markant udvikling: Danskerne vælger i stigende grad elbilen til, især når det gælder privatkøb.
I alt er der i første halvår blevet indregistreret 57.171 nye elbiler i Danmark, hvilket svarer til næsten 64 procent af alle nyregistreringer. Det er en stigning på hele 47 procent i forhold til samme periode i 2024.
86 procent af privatbiler på el Blandt privatbiler er tendensen endnu tydeligere. Her udgjorde elbiler næsten 82 procent af de nye personbiler i første halvår — og i juni toppede det med hele 86 procent.
– Danskerne har virkelig taget elbilen til sig, især de private forbrugere, og det bringer os tættere på klimamålene, siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
Han fremhæver samtidig behovet for politiske tiltag, der kan understøtte udviklingen:
– Vi har brug for en ny, mere enkel bilbeskatningsmodel, som både gavner forbrugerne og understøtter den grønne omstilling, siger han.
Skoda og Volkswagen topper elbilsalget Når man ser på, hvilke modeller der hitter blandt danskerne, både erhvervs- og privatbiler, er det især Skoda og Volkswagen, der præger toplisten. Den nye Skoda Elroq har lagt sig i front som den mest solgte bil i første halvår med 4.782 enheder, tæt fulgt af Volkswagen ID.4 og Tesla Model Y.
Her er top 10 over de mest solgte personbiler i Danmark i første halvår 2025:
Mærke Model Antal solgte Skoda Elroq 4.782 Volkswagen ID.4 4.161 Tesla Model Y 3.101 Volkswagen ID.3 2.816 Skoda Enyaq iV 2.302 Volkswagen T-Roc 2.296 Toyota bZ4X 2.194 Volkswagen ID. Buzz 2.083 Audi Q4 e-tron 2.026 Kia EV3 1.708
Med elbilerne i klar overvægt er Danmark fortsat et af de lande i Europa, hvor overgangen til el går hurtigst. Det kan få stor betydning for infrastrukturen, hvor behovet for flere offentlige ladepunkter og bedre opladningsmuligheder vil vokse i takt med salget.
Tættere på klimamålene — men ikke i mål Ifølge Mobility Denmark er udviklingen positiv i forhold til landets klimamål, men der er stadig barrierer, der skal overvindes. Udbygning af ladeinfrastruktur, stabile skattevilkår og fortsatte incitamenter til grønne valg bliver afgørende, hvis elbilerne også i de kommende år skal dominere det danske bilmarked.
– Vi følger udviklingen tæt og forventer, at bilsalget i andet halvår vil holde sig på niveau med sidste år — med elbilerne som den absolutte frontløber, afslutter Mads Rørvig.