Audi udvider nu modelprogrammet for sin elektriske Gran Turismo med en ny og mere tilgængelig version. Den nye e-tron GT quattro bliver den billigste adgangsbillet til e-tron GT-universet – og markerer dermed første gang, at man kan få fingrene i den luksuriøse el-GT til mindre end 1,3 millioner kroner.
Indtil nu har det kun været muligt at købe de dyrere S og RS -varianter af e-tron GT, men med den nye quattro-model sætter Audi prisen ned til 1.129.990 kroner. Dermed bliver det muligt for flere at komme bag rattet i mærkets elektriske Gran Turismo, uden at gå helt på kompromis med hverken rækkevidde, ydeevne eller komfort.
Den nye variant deler både karrosseri og design med de dyrere søskende – inklusive den karakteristiske coupé-silhuet og detaljer som sort Singleframe-grill og bagdiffusor med lodrette finner.
601 km rækkevidde og hurtig opladning Under hjelmen gemmer sig en elmotor med 370 kW – og op til 430 kW (svarende til 585 heste), når Launch Control aktiveres. Accelerationstiden fra 0 til 100 km/t lander på omkring 4 sekunder, og batteriet på 105 kWh giver en officiel rækkevidde på op til 601 kilometer (WLTP).
På ladestanderen kan bilen tage imod op til 320 kW, hvilket gør det muligt at lade fra 10 til 80 procent på 18 minutter. Det svarer til op til 295 kilometer på blot 10 minutters ladning, ifølge Audi.
Model Systemeffekt Rækkevidde (WLTP) Forbrug (WLTP) 0-100 km/t Startpris e-tron GT quattro 370/430 kW Op til 601 km 18,4 kWh/100 km 4,0 sek. (ca.) 1.129.990 kr. S e-tron GT 390 kW Op til 605 km 18,2 kWh/100 km 4,1 sek. 1.337.990 kr. RS e-tron GT 440 kW Op til 593 km 18,6 kWh/100 km 3,3 sek. 1.607.990 kr. RS e-tron GT performance 475 kW Op til 584 km 19,0 kWh/100 km 2,5 sek. 1.767.990 kr.
De forskellige Audi e-tron GT modeller. Lettere og mere effektiv e-tron GT quattro vejer omkring 30 kilo mindre end S-modellen, hvilket skal gavne både køredynamik og energieffektivitet. Det permanente firehjulstræk, quattro, fordeler motorkraften lynhurtigt mellem for- og baghjul og sikrer greb og stabilitet – også når vejret viser tænder.
Indvendigt er kabinen udstyret med sportsforsæder, et bagagerum på 405 liter bagtil og 77 liter foran, samt et bagsæde der kan lægges ned, så bilen også fungerer til de mere praktiske hverdagsopgaver (værsgo, en god undskyldning til den praktiske partner).