×
ElbilerTophistorie

Anmeldelse: Dacia Spring Electric

Vi har kørt i Danmarks billigste elbil; Dacia Spring Electric. Det er elbilernes 2CV og ikke en model, du skal vælge, hvis du lider af rækkeviddeangst.

Den seneste uge har jeg kørt rundt i elbilernes svar på 2CV’en. Dacia Spring Electric er den billigste elbil på markedet – og det kan naturligvis mærkes. Det er ikke en elbil, du skal overveje, hvis du lider af rækkeviddeangst, for den har både en klejnt batteri og langsom opladning. Når det er sagt, fungerer den ganske fint i byerne eller til kortere pendlerture.

Den udgave, jeg har kørt rundt i, er Comfort Plus-udgaven, der har en startpris på 153.490 kroner. Desuden var den udstyret med “hurtiglader”, der har en ekstrapris på 5.000 kroner. Den samlede pris for den testede model er altså 158.490 kroner. Det med “hurtiglader” vender jeg i øvrigt tilbage til …

Elektrisk mikrobil med SUV-look

Du skal ikke lade dig snyde af billedet øverst. Dacia Spring er ikke en SUV, den har bare SUV-look. Faktisk er bilen ikke meget længere eller bredere end en Volkswagen Up, men den er til gengæld højere. Design er naturligvis en subjektiv vurdering, men billederne gør den ikke ære. Den er pænere, når man ser den i virkeligheden. Jeg synes mægtig godt om de orange detaljer på spejle og beslag til tagboks.

Ved ladestanderen, hvor jeg havde særdeles god tid til at tale med andre elbilister, vakte udseendet også begejstring. Det samme gjorde prisen. Men ikke specifikationerne.

Komforten ville nok heller ikke have scoret topkarakter hos mine medbilister. For det første er der ikke meget plads i bilen – og slet ikke til de to bagsædepassagerer, der er plads til ombord. For det andet sidder man heller ikke vanvittigt godt i sæderne. Kabinen føles faktisk mindre end i en Up. Dacia Spring er bare ikke en bil til længere ture.

Kun fartbegrænser

Det afspejles også tydeligt i bilens bestykning. Dacia har udstyret den med en motor på bare 33 kW, hvilket svarer til bare 45 hestekræfter. Til sammenligning har selv den mest blodfattige Volkswagen Up-mikrobil 60 heste. Daciaen har altså ikke den acceleration, man kender fra andre elbiler.

Topfarten imponerer heller ikke; den er på 125 km/t og det tager tid at komme derop; bilen skal bruge omkring 15 sekunder på at accelerere fra 0 til 100 km/t.

Det er tal, der fungerer okay, hvis man udelukkende kører bilen i byområder. Eller til nød på kortere pendlerture. Og Dacia har da heller ikke fartpilot, kun fartbegrænser.

Bortset fra fartbegrænseren, er det småt med hjælpemidler til chaufføren. De er også fravalgt, for at holde prisen nede. Bilen har bakkamera, aktivt nødbremsesystem, hill start assistent og panikbremseassistent, og det er sådan ser det. Vejbaneassistent, adaptiv fartpilot eller andre lækkerier, kan man kigge i vejviseren efter.

Der er i det hele taget ikke gjort meget ud af at skjule, at Dacia Spring er en billig bil. Det føles – og høres – også så snart en af dørene lukkes i. Materialevalget er naturligvis ikke fra øverste hylde. Det mærkes også, når man hiver i rattet, der føles meget slapt; og så er bilen meget levende på vejen, hvis man skal justere placeringen på kørebanen. Den tilgiver heller ikke ujævne veje særlig godt.

Apple CarPlay og Android Auto

Bilens software fungerer. Den er responsiv, men er også temmelig uinspirerende. Den har godt nok indbygget navigation, men jeg valgte hurtigt at bruge Apple Carplay-brugerfladen i stedet. Foretrækker du Android Auto, understøttes det også. Selve skærmen er heller ikke fra øverste hylde, farverne er fade og den minder mest af alt om en 10-15 år gammel telefonskærm.

Mere generende er det dog, at forbindelsen til CarPlay og Android Auto ikke er trådløs. Og at Dacia har valgt at placere USB-stikket over skærmen. Så kan kablet hænge der og dingle. Det er bare uigennemtænkt.

Det lykkes mig eller ikke at finde en volumenknap på rattet. Skal der justeres på volumen, foregår det på en fysisk knap, der er placeret over skærmen. Kun fartbegrænser og aktivering af stemmestyring (Siri og Google Assistant) kan håndteres via rattet.

Næste side: Sikkerhed, opladning og dommen …

1 2Næste side
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.