×
ElbilerTophistorie

Anmeldelse: Dacia Spring Electric

Vi har kørt i Danmarks billigste elbil; Dacia Spring Electric. Det er elbilernes 2CV og ikke en model, du skal vælge, hvis du lider af rækkeviddeangst.

Dette er side 2 | Gå til side 1

Vi kommer ikke uden om en sikkerhedssnak. Selv om der faktisk er seks airbags i bilen, kunne Dacia Spring nemlig kun køre fra Euro NCAP-testen med en enkelt stjerne. Det er simpelthen den elbil, der har scoret næstdårligst af alle – kun “overgået” af Renault Zoe.

Bilen scorer generelt scorer dårligt i alle fire kategorier, men Euro NCAP nævner blandt andet, at nødbremsesystemet udelukkende reagerer på andre køretøjer, ikke cyklister og gående. Der er heller ikke vanvittig god beskyttelse af hverken fører eller passagerer. Man skal altså ikke vælge Dacia Spring, hvis man er den bekymrede type.

Rasende langsom opladning

Noget andet, der hurtigt kan blive en bekymring, er bilens batteri. Det er småt og det tager lang tid at lade det op. Bilens rækkevidde er på 225 kilometer ifølge WLTP, men i den uge, jeg kørte bilen virkede 160 kilometer mere realistisk. Og det var blandet bykørsel med få kilometer på motorvej.

Selv om det lyder begrænsende, så er det egentlig okay bilens pris taget i betragtning. Hvis man har brug for mere rækkevidde end 160 kilometer om dagen, skal man sig om efter en anden model. Den er nemlig heller ikke hurtig til at lade op på farten.

Som udgangspunkt kan Dacia Spring udelukkende oplade med 6,6 kW, med mindre man investerer i “hurtigladeren” der sælges som ekstraudstyr. Det tager altså omkring fem stive klokketimer at oplade bilens batteri fra 0-80 procent lige gyldigt hvilken type oplader, man besøger.

Med “hurtigladeren” kan batteriet oplades med en effekt på op til 34 kW og det hjælper en smule på sagerne. Men du får ingen venner ved lynladeren, selv om der er tid nok til at hilse på en del. Jeg satte den til at lade ved 66 procent og det tog mig mere end en time at få den op på 80 procent ved en 50 kW lader.

Der er heller ingen hjælp at hente, når man slipper speederen. Hvor andre elbiler har mulighed for at genoplade batteriet en smule via “one pedal drive”, triller Dacia’en bare videre. Det er først, når man trykker på bremsen, at den suger strøm til sig.

Vil du se Dacia Spring i aktion, kan du se dette smugkig, der blev lavet, da bilen blev introduceret.

iNPUT mener …

Nu kan det måske godt lyde som om, jeg virkelig er skuffet over Dacia Spring Electric, men det er jeg egentlig ikke. Man skal hele tiden holde sig for øje, at dette er en billig bil. Ja, faktisk den billigste elbil, man kan købe herhjemme. Den er ikke sendt på markedet som en erstatning for dieselbilen, der skal fragte familien mellem landsdelene.

Nej, Dacia Spring er en billig bil nummer to, der skal bruges til de korte ture. Indkøb, ærinder og pendling til og fra arbejde. Det er en bil, man køber, hvis man allerede har både en bil OG en oplader i garagen. For kan man ikke lade den op om natten, er der basis for daglige frustrationer.

Dacia Spring Electric

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Selvkørende egenskaber
Rækkevidde
Opladning
Sikkerhed

153.490 kr.

Som bil nummer to og med en oplader hjemme i garagen, er Dacia Spring fin som by- og pendlerbil. Ellers skal du holde dig væk.

Forrige side 1 2
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.