Elbiler

Undersøgelse af 3600 elbiler: Batterierne holder længere end bilen

En ny undersøgelse kan måske give lidt ro i maven til nuværende og kommende elbilejere.

Alle batterier mister kapacitet over tid. Det gør sig også gældende for batterier i elbiler – og hvor det måske betyder knap så meget i en tablet eller en mobiltelefon kan det naturligvis blive problematisk, hvis bilen taber meget kapacitet – og dermed rækkevidde. Heldigvis viser en undersøgelse, at reduktionen i batterikapaticet er så lav, at det er de færreste elbilejere, der nogensinde behøver at bekymre sig, for batteriet holder så længe bilen gør det.

Har undersøgt 3600 elbiler

Det er firmaet Geotab, der har en stor flåde af elbiler, der har lavet undersøgelsen og plottet alle tallene ind i en model som du selv kan kigge på her. De gængse elbiler (undtagen, naturligvis, de allernyeste) er med i undersøgelsen, og med hele 3.600 biler som grundlag burde den være nogenlunde retvisende. Der er selvfølgelig en del forbehold, eftersom ting som køremønster, vejr og opladningsmønster kan være ubekendte – men alt i alt kan undersøgelsen i hvert fald give et godt fingerpeg om, hvor meget kapacitet, man kan forvente at miste på sin elbil over de første år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

27km på fem år

Forudsat “afskrivningen” af kilometer fortsætter som undersøgelsen viser, vil den gennemsnitlige elbil have mistet ca. 27 kilometers rækkevidde på 5 år hvis den starter på en rækkevidde på ca. 240 km. Det er naturligvis ikke ubetydeligt, men det meste mistes de første to år, efter det flader kurven ud, og tabet bliver mindre de næste år. Dermed vil man formentlig miste væsentlig mindre over de næste fem år.

Efterhånden som batteriteknologien bliver bedre vil dette tal blive mindre, og de nyeste generationer mister da også mindre kapacitet end de ældre – samtidig med, at kapaciteten generelt øges.

Bedre afkøling=bedre levetid

En af de ting, batterier absolut ikke kan lide, er varme. Derfor er bedre nedkøling vigtigt. En bil som Teslas Model S er kølet med væske, hvilket er væsentlig bedre end nedkøling med luft – derfor holder Model S fra 2015 bedre på kapaciteten end eksempelvis en Leaf fra samme år – Teslaen mister 2,3%, hvor Leafen mister hele 4,2% pr. år. Efter ca. 6,5 år fremskrives Teslaen til stadig at have 86,5% kapacitet tilbage.

Verden over arbejdes der på nye batteriteknologier, der skulle afhjælpe tab af kapacitet på elbiler – eksempelvis viser Toyota deres solid state batterier frem i en ny elbil næste år.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button