Elbiler

Undersøgelse af 3600 elbiler: Batterierne holder længere end bilen

En ny undersøgelse kan måske give lidt ro i maven til nuværende og kommende elbilejere.

Alle batterier mister kapacitet over tid. Det gør sig også gældende for batterier i elbiler – og hvor det måske betyder knap så meget i en tablet eller en mobiltelefon kan det naturligvis blive problematisk, hvis bilen taber meget kapacitet – og dermed rækkevidde. Heldigvis viser en undersøgelse, at reduktionen i batterikapaticet er så lav, at det er de færreste elbilejere, der nogensinde behøver at bekymre sig, for batteriet holder så længe bilen gør det.

Har undersøgt 3600 elbiler

Det er firmaet Geotab, der har en stor flåde af elbiler, der har lavet undersøgelsen og plottet alle tallene ind i en model som du selv kan kigge på her. De gængse elbiler (undtagen, naturligvis, de allernyeste) er med i undersøgelsen, og med hele 3.600 biler som grundlag burde den være nogenlunde retvisende. Der er selvfølgelig en del forbehold, eftersom ting som køremønster, vejr og opladningsmønster kan være ubekendte – men alt i alt kan undersøgelsen i hvert fald give et godt fingerpeg om, hvor meget kapacitet, man kan forvente at miste på sin elbil over de første år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

27km på fem år

Forudsat “afskrivningen” af kilometer fortsætter som undersøgelsen viser, vil den gennemsnitlige elbil have mistet ca. 27 kilometers rækkevidde på 5 år hvis den starter på en rækkevidde på ca. 240 km. Det er naturligvis ikke ubetydeligt, men det meste mistes de første to år, efter det flader kurven ud, og tabet bliver mindre de næste år. Dermed vil man formentlig miste væsentlig mindre over de næste fem år.

Efterhånden som batteriteknologien bliver bedre vil dette tal blive mindre, og de nyeste generationer mister da også mindre kapacitet end de ældre – samtidig med, at kapaciteten generelt øges.

Bedre afkøling=bedre levetid

En af de ting, batterier absolut ikke kan lide, er varme. Derfor er bedre nedkøling vigtigt. En bil som Teslas Model S er kølet med væske, hvilket er væsentlig bedre end nedkøling med luft – derfor holder Model S fra 2015 bedre på kapaciteten end eksempelvis en Leaf fra samme år – Teslaen mister 2,3%, hvor Leafen mister hele 4,2% pr. år. Efter ca. 6,5 år fremskrives Teslaen til stadig at have 86,5% kapacitet tilbage.

Verden over arbejdes der på nye batteriteknologier, der skulle afhjælpe tab af kapacitet på elbiler – eksempelvis viser Toyota deres solid state batterier frem i en ny elbil næste år.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.