ElbilerTophistorie

Citroën ë-C3 Aircross er en kompakt SUV med fokus på komfort

Citroën har løftet sløret for SUV-udgaven af Danmarks billigste elbil. Her er Citroën C3 Aircross.

Citroën har nu løftet sløret for Aircross-udgaven af ë-C3. En kompakt SUV med fokus på komfort. Modellen var tidligere præsenteret som en syvpersoners, men som fuldelektrisk bliver der kun plads til fem personer.

Ligesom Danmarks billigste elbil, ë-C3, er Citroën C3 Aircross baseret på Smart Car-platformen. Den måler 4,39 meter i længden og skulle, trods det kompakte format, stadig byde på masser af plads, lover Citroën. Bagagerummet rummer op til 460 liter.

 

C3 Aircross vil blive tilbudt med en elmotor på 83 kW (113 hk) som sammen med et batteri på 44 kWh giver en rækkevidde på op til 300 WLTP-kilometer. Til næste år kommer der en udgave med et større batteri, der skulle presse rækkevidden op på 400 WLTP-kilometer..

C3 Aircross

Tophastigheden er på 145 km/t, og batteriet kan hurtiglades fra 20 til 80 procent på 26 minutter med en maksimal DC-ladeeffekt på 100 kW.

 

To udstyrsniveauer

Citroën fortalte under afsløringen, at fokus har været på komfort. For at garantere det højest mulige komfortniveau er modellen udstyret med Advanced Comfort-affjedring som standard. Citroën tilbyder også sæder med ekstra skum som ekstraudstyr.

Der tilbydes to udstyrsniveauer af C3 Aircross. Indstigningsudgaven hedder You og holdes billig ved at udelade et fast infotainmentsystem. I stedet har den en såkaldt smartphone-station, hvor telefonen er tilsluttet og fungerer som kontrolpanel til bilens infotainment.

C3 Aircross

I udgaver med Max-udstyrsniveauet er der indbygget en 10,25 stor skærm, der giver adgang til alle vigtige funktioner, både for bilens styring og infotainment. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto vil også være tilgængelige på denne variant.

 

Endnu ingen danske priser

De danske priser er endnu ikke klar, men i Frankrig har C3 Aircross en prislap på 27.400 euro, svarende til 205.000 kroner før moms og afgifter. Bilen er heller ikke kollisionstestet af Euro NCAP, men Citroëns produktchef har tidligere fortalt, at den højeste vurdering i kollisionstest næppe har højeste prioritet.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.