Elbilen er blevet hvermandseje i store dele af Norden. Norge er nærmest 100 procent elektrisk, danskerne køber elbiler som aldrig før. Men i et af de nordiske lande er elbilerne udfordret; I Sverige. Selv Finland er rykket forbi Sverige, når det handler om andelen af elbiler.
I august stod elbilerne for 34,1 procent af de svenske nyregistreringer. Det lyder måske solidt, men tallet er faktisk lavere end sidste år – og hele 17,6 procent under 2023-niveauet. Med andre ord: Elbilens svenske eventyr har mistet lidt af gnisten.
Afgifter og leasing styrer spillet Forklaringen skal findes i en cocktail af politiske afgifter og private bilbudgetter. Da Sverige skruede ned for elbilbonusserne, røg noget af appetitten på de rene elbiler. Til gengæld har plugin-hybriderne (PHEV) fået et comeback.
Ifølge Bilstatistik.se er antallet af privatregistrerede PHEV’er steget med hele 87 procent på et år – og står nu for 22 procent af markedet. Mange vælger at lease, og med lavere renter og bedre kampagner bliver de opladelige hybrider et mere fristende kompromis.
Norge kører forbi – Finland haler ind Sammenligner man med nabolandene, bliver forskellen tydelig. I Norge var hele 96,9 procent af alle nye biler i august på ren el. I Danmark tog elbilerne 69 procent af markedet, mens Finland nåede 37 procent – altså højere end Sverige.
Det gør Sverige til lidt af et paradoks: Landet er kendt som grøn frontløber på mange andre områder, men når det gælder elbiler, har politiske stopklodser fået folk til at bremse.
Advarer Danmark mod at fjerne støtten til elbiler Fra nytår stiger afgiften på elbiler, men trods løfter om at undgå stigningen har regeringen og skatteminister Rasmus Stoklund endnu ikke lagt en plan frem. Det får adm. direktør for Mobility Sweden til at advare:
”Hvis man i Danmark fjerner støtten til elbiler for tidligt, vil det påvirke salget af elbiler negativt – præcis som vi har set i Sverige. Det er vigtigt med en langsigtet politik, der holder fast i de rette værktøjer for at opnå den ønskede effekt på både klima, virksomheder og forbrugere,” siger Mattias Bergman, CEO i Mobility Sweden, der repræsenterer den svenske bilindustri.
Han bakkes op af sin danske kollega, Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark:
“Vi må ikke gentage Sveriges fejl. Registreringsafgiften på elbiler er en direkte trussel mod danskernes lyst til at vælge grønt”.
LÆS MERE: