Der snakkes i disse måneder meget om, at elbilsalget i Europa er gået i stå. Det drejer sig dog kun om enkelte lande og er typisk en reaktion på en pludselig fjernelse af statsstøtte. Blandt andet i Tyskland og Sverige. Men set på globalt planer der fortsat fremgang for elbilerne.
Ifølge den årlige rapport fra Det Internationale Energiagentur (IEA) ser salget af elbiler ud til at fortsætte sin stærke vækst i 2024. Særligt i Kina, men faktisk også i Europa.
“Elbilernes momentum afspejles tydeligt i vores data,” udtaler IEA’s direktør Fatih Birol i en pressemeddelelse. Han påpeger, at “i stedet for at bremse, ser den globale elektriske revolution ud til at tage endnu et vækstspring.” Denne udvikling sker på baggrund af øgede investeringer i batteriproduktion, som nu harmonerer med bilproducenternes ambitiøse planer.
Faldende overskudsmargener, svingende priser på batterimaterialer, høj inflation og reducerede tilskud i lande som Tyskland har skabt bekymring for væksten. Udfordringerne er dog hovedsageligt koncentreret i enkelte europæiske lande. I modsætning hertil er Kina – verdens førende marked for elbilsalg – mindre påvirket, og “det globale salg forbliver stærkt,” udtaler IEA.
Alene i første kvartal af 2024 steg elbilsalget med 25 procent, sammenlignet med året før. IEA forudser, at tendensen vil holde resten af året, med en forventet stigning på 20 procent i elbilsalget. Prognoser viser, at mere end hver femte bil solgt globalt vil være elektrisk, svarende til cirka 17 millioner køretøjer.
Markedet for elbiler vil nå en andel på 45 procent i Kina, 25 procent i Europa og 11 procent i USA, forudser IEA. De skriver videre, at væksten er drevet af konkurrencen blandt producenter, faldende priser på batterier og biler samt statslig støtte til elektrificering.
Apropos sidtnævnte arbejder både Tyskland og Sverige på at genindføre statsstøtte til elbiler. En strategi, der har virket perfekt herhjemme. Mere end halvdelen af alle nye biler herhjemme er nu elektriske.
Læs mere: Hver 10. bil i Danmark er nu en elbil.