Elbilerne suser frem i Europa. Fra januar til august er salget steget med hele 26 procent sammenlignet med sidste år. Men midt i festen er der én gæst, der ikke danser med: Tesla. Ifølge friske tal fra analysefirmaet DataForce, som dækker 97 procent af salgene i EU, Storbritannien og EMEA, går det i den helt modsatte retning for Elon Musks mærke.
“Tesla har for længe stået på skuldrene af to biler – Model 3 og Model Y – og de er ved at miste glansen,” lyder vurderingen fra DataForce.
Model Y stadig på tronen – men bløder
Selvom Tesla Model Y stadig er Europas bedst sælgende elbil i år med 83.314 solgte eksemplarer, er salget styrtdykket med 34 procent i forhold til samme periode sidste år. Model 3 holder tredjepladsen med 50.237 biler, men også her er tallene nedadgående – et fald på 29 procent.
Det sker samtidig med, at konkurrenterne buldrer frem med et bredt modelprogram. Volkswagen er nu det bedst sælgende mærke i Europa. Volkswagen solgte i august 16.105 elbiler – en stigning på hele 45 procent – drevet af ID.3, ID.4 og ID.7. Til sammenligning måtte Tesla nøjes med 14.245 biler, et fald på 23 procent.
BMW snuppede tredjepladsen i august med 12.546 solgte elbiler, en fremgang på 7 procent.
Markedet er sundt – men konkurrenterne tager over
Alt i alt tegner der sig et billede af et sundt europæisk elbilmarked, hvor 20 procent af alle nye biler i august var fuldelektriske. Det er netop den markedsandel, bilindustrien har peget på som nødvendig for at nå EUs CO2-mål i 2025-2027.
“Tesla er stadig stor i Europa, men der er ingen tvivl om, at konkurrenterne har luret formlen. Flere modeller, flere prispunkter – og det er dér kunderne går hen”, siger DataForce.
For forbrugerne betyder det én ting: Udbuddet vokser, priserne presses ned – og valgmulighederne har aldrig været bedre. Tesla må til gengæld se til, mens deres engang så suveræne dominans smuldrer.
Mere eksakte tal kommer om en uges tid, når ACEA leverer de helt officielle salgstal for august måned.