2024 bliver med stor sandsynlighed det første år, hvor der bliver solgt flere elbiler, end der bliver solgt benzin, diesel og pluginhybrider – tilsammen. Men det er bare begyndelsen, hævder ny prognose. I de kommende år vil elbilsalget eksplodere.
I 2030 vil der køre 1,6 millioner elbiler rundt på de danske veje. Det er mere end million mere end regeringen forventede, da man omlagde afgifterne i 2020.
Allerede nu er der indregistreret mere end 328.000 rene elbiler – altså fratrukket hybrid-varianter – herhjemme. Altså mere end halvdelen af de 600.000, regeringen forventede i 2020.
Elbilerne – eller afgiftsnedsættelserne – har med andre ord været kæmpesucces, der har overgået alle forventninger. Men man skal passe på med at ændre på afgifterne, mener Mobility Danmark, der står bag prognosen.
– Salget vil kun stige, og vi skal sikre, at den grønne omstilling bliver en succes for både bilister og samfundet. Infrastruktur og servicekapacitet skal følge med udviklingen for at imødekomme den stigende efterspørgsel, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Nu skal det bemærkes, at Mobility Danmark er brancheorganisation for blandt andet bilproducenter, bilimportører og ladeoperatører, hvorfor de har en enorm interesse i, at afgiftsnedsættelserne forbliver.
Forudsigelserne tager da også udgangspunkt i, at det nuværende afgiftsniveau for elbiler holdes i ro, således at de planlagte afgiftstigninger ikke indfases i 2026. Hvis incitamenterne til at vælge elbil fjernes, vil forventningerne til den fremtidige elbilbestand være markant mindre optimistiske end den nuværende prognose.
– Vi har set i vores nabolande, at det har store konsekvenser for elbilsalget, hvis incitamenterne fjernes for tidligt. I Sverige og Tyskland er elbilsalget stagneret, men vi har tillid til, at man vil fastholde afgiftsrabatten på elbiler i Danmark, siger Mads Rørvig.