Elbilerne har for alvor bidt sig fast blandt de danske bilkøbere og september bød på en ny rekord. Elbilsalget stod nemlig for hele 57 procent af det samlede nybilsalg, mens benzin, diesel og plugins måtte deles om resten. Det er femte måned i træk, at elbilen sælger mere end de øvrige tilsammen.
– Elbilsalget har nået en helt særlig position i Danmark, og el er nu vores mest foretrukne drivmiddel, når vi vælger ny bil. Det er helt specielt at være med i forandringen mod en grønnere vejtransport, og vi kan hele tiden markere nye milepæle på vejen og glæde os over udviklingen i elandelen, som nu for anden måned i træk når nye højder, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Ser man samlet på tredje kvartal, altså perioden mellem 1. juli og 30. septemer, blev der solgt 21.882 nye elbiler mod kun 14.645 sidste år. Det svarer til en stigning på knap 50 procent og illustrerer den stigende interesse for elbiler. I kvartalet var 55 procent af nyregistreringerne elbiler.
– Udover et godt modeludbud fra bilproducenterne, er det i særlig grad de danske skatteregler, der er hovedårsag til den voldsomme udvikling, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Det er fortsat gamle kendinge, der dominerer listen over de mest solgte modeller, med Model Y som etter. Endnu engang. Model 3, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 klarer sig også fortsat godt. Ligesom Ford Explorer er kommet farende ind på listen.
Man skal faktisk helt ned på femtepladsen for at finde den første af to fossilbiler på listen, nemlig Nissan Quashqai.
# | Model | Antal |
---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 1.211 |
2 | Skoda Enyaq iV | 1.006 |
3 | Tesla Model 3 | 639 |
4 | Volkswagen ID.4 | 564 |
5 | Nissan Quashqai | 482 |
6 | Ford Explorer | 424 |
7 | Volkswagen ID.3 | 396 |
8 | Audi Q4 e-tron | 374 |
9 | Mercedes-Benz EQA | 340 |
10 | Volkswagen Polo | 331 |