fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Første kig: Renault Megane E-Tech Electric

Den elektriske Renault MeganE er en teknisk lækkerbidsken, men halter efter på både rækkevidde og opladning.

Franske Renault har i dag præsenteret sin elektriske Megane E-Tech Electric i forbindelse med bilmessen i München. Men iNPUT var allerede i sidste uge i Paris for at blive præsenteret for bilen, der varsler en helt ny æra for Renault. Renault Megane E-Tech Electric er nemlig den første i en helt ny generation af Renault-elbiler, baseret på CMF-EV platformen, som Renault har udviklet sammen med Nissan og Mitsubishi.

Megane E-tech bliver da også den første Renault, der kommer til at bære det nydesignede Renault-logo, når bilen er klar til vejene i marts 2022. Også i Danmark, lover franskmændene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

CMF-EV platformen, som også Nissan Ariya er baseret på, giver mulighed for et mere strømlinet design. Batterierne er eksempelvis kun 110 millimeter høje, hvilket gør, at Megane E-tech Electric ligger 90 millimeter tættere på vejen end ICE-udgaven af samme bil. Vægten er jævnt fordelt, takket være batteriet, der er anbragt under hele gulvpladen.

Batteriet er i øvrigt en nyudviklet model, der er skræddersyet til Megan E-Tech Eletric. Batteriet kan opnå en energitæthed på 600 Wh/liter og bilen vil kunne fås med 40 kWh eller 60 kWh varianter, der giver en WLTP-rækkevidde på henholdsvis 300 og 470 kilometer. Det er ikke just imponernede, men Renault lover, at den reelle rækkevidde (for en gangs skyld) ligger tæt på WLTP.

Desværre har Renault ikke kompenseret for de forholdsvis små batteripakker med hurtig opladning. I hjemmeladeren kan den håndtere op til 11 kW (16A), mens den kun kan mønstre op til 130 kW på offentlige ladere (DC). Det er med andre ord ikke en bil, der egner sig kørende sælgere. Her er en oversigt over understøttede AC-ladere:

  • 2,3 kW / 10A (enkelt fase)
  • 3,7 kW / 16A (enkelt fase)
  • 7,4 kW / 32A (enkelt fase)
  • 11 kW / 16A (enkelt fase)
  • 22 kW / 32A (triple fase)

Den nyudviklede elektriske motor fås ligeledes i to varianter:

  • 96 kW (130 heste) med et moment på 250 Nm
  • 160 kW (218 heste) med et moment på 300 Nm

Renault fortæller, at 0-100 km/t kan gennemføres på 7,4 sekunder. Det er trods alt bedre end Volkswagen ID.4, der skal bruge over 8 sekunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Teknologiske lækkerier

Men skuffer batteri og opladning en smule, så imponerer designet og teknikken. I hvert fald undertegnede. Kabinen domineres af den såkaldte OpenR-skærm, der giver et samlet areal på 24 tommer i form af et omvendt L. Dashboard-delen med køreinformationer (12,3 tommer) i landskab over rattet og en stor multimedieskærm i højformat (9 eller 12 tommer afhængig af variant) mellem chauffør og forsædepassageren.

Renault Megane
Ja, det ligner en rumfærge … (foto: iNPUT)

Lige som Polestar 2 har Renault Megane valgt at satse på Google Automotive, men allerede i den model, jeg fik lov at lege med i Paris, var integrationen langt dybere og bedre udviklet end i Polestar 2. Og i øvrigt var menuerne allerede på dansk, ligesom man på dansk kunne bede Google Assistant om eksempelvis at skue op eller ned for varmen.

Skærmene var ultraskarpe og med gode farver og selve styresystemet (Android Automotive med Renault-specialiteter tilføjet) var rasende hurtig at navigere rundt i. Virkelig imponerende.Faktisk noget af det hurtigste (og flotteste) jeg har set i en elbil indtil videre. Systemet drives af en nyere Qualcomm Snapdragon-processor, hvilket er en ren lise, når man har prøvet at navigere rundt i systemerne i en vis populær tysk elbil.

Ud over Android Automotive er der også adgang til Apple CarPlay – endda trådløst mens telefonen lader trådløst op samtidig.

Artiklen fortsætter efter annoncen Disney+

Bagagerummet kan håndtere op til 440 liter og modellen er godkendt til træk (op til 900 kilo).

Fokus på sikkerhed

Der har været megen snak om, at det er svært at slukke brande i batteribiler. Derfor har Renault igennem et samarbejde med brandmænd udviklet et specielt Fireman Access-system, der er en særlig adgang til batteriet. Ifølge Renault gør den det muligt at slukke flammer på bare 5 minutter, i modsætning til de 1-3 timer, det kan tage på andre batteribiler.

Renualt har også udstyret Megane E-Tech Electric med en ‘switch’ der gør det muligt for redningsholdet at afbryde batteriet fra køretøjets højspændingskredsløb.

Hvad med prisen?

Renault Megane E-Tech Electric er som nævnt klar til vejene til marts næste år, men Renault forventer at begynde at tage imod forudbestiller til februar.

Prisen er endnu ikke fastlagt, men baseret på bilens bestykning skal den “under 300.000 kroner” hørte vi i krogene til eventet i Paris. En dansk pris på omkring 280.000 kroner for indstigningsmodellen er ikke et urealistisk bud – og så virker det pludselig ret fornuftigt. Med mindre man har brug for rækkevidde.

Back to top button