fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Ford forsvarer danske plugin-kunder

Fords plugin-kunder kører knapt halvdelen af alle kilometer på el, fortæller Ford, der nu blander sig i debatten om tilskud.

De seneste par døgn har de grønne afgiftsrabatter, der gives til plugin-hybrider, været under kraftig beskydning bredt i de danske medier. En ny undersøgelse viser nemlig, at plugin-hybriderne i mange tilfælde er lige så klimaskadelige som almindelige fossilbiler.

Samtidig antydes det i en artikel i Politiken i dag, at hybrid-ejerne udelukkende køber bilen, fordi den er billig takket være afgiftsrabatten – og ikke fordi bilen er grøn. En afgiftsnedsættelse, der koster vores fælles statskasse 4 milliarder kroner om året.

Artiklen fortsætter efter annoncen

“Faktisk har vi allerede brugt flere penge i år på at støtte danskernes køb af modellen Ford Kuga – 410 millioner kroner i årets første syv måneder – end vi har afsat til grøn omstilling af dansk industri i 2021 – nemlig 305 millioner kroner,” står der i avisen.

– De penge var brugt langt bedre på at omstille til elbiler, støtte udviklingen af grønt flybrændstof eller sætte de ladestandere op, som folk skriger efter, siger seniorrådgiver Jeppe Juul, Rådet for Grøn Omstilling, til Politiken.

Men nu kommer Ford de danske og europæiske kunder til undsætning. Amerikanerne hævder nemlig, at nye tal viser, at Ford Kuga-ejerne netop benytter sig af fordelen ved en plugin-hybrid idet næsten halvdelen af kundernes tilbagelagte kilometer er blevet dækket alene af el.

Halvdelen køres på el

– Vi er stærkt overbeviste om, at vores kunder netop køber hybridbiler for at kunne benytte fordelen ved at køre elektrisk. Dette bekræfter al data fra vores Kuga-kunder, der netop viser, at de vælger at køre mest muligt på strøm fremfor benzin, siger Roelant de Waard, general manager, Passenger Vehicles, Ford of Europa.

Anonymiserede tal fra Ford Kuga Plug-in Hybrid-kunderne i Europa, viser at 49 procent af alle kundernes kørte kilometer i år været elektriske. Den strøm der automatisk skabes ved hjælp af regenerativ opladning under kørsel er ikke medregnet i undersøgelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tallenene viser desuden at mere end to tredjedele af kundernes kørsel har været ture på mindre end 50 kilometer, og at gennemsnitsturen i en Ford Kuga plugin-hybrid er på 52 kilometer. Kuga har, ifølge WLTP en elektrisk rækkevidde på 56 kilometer inden fossilmotoren overtager.

 I samme europæiske undersøgelse fremgår det også at kunderne hyppigt oplader deres bil. I gennemsnit er der for hver 100 dages kørsel i en Ford Kuga Plug-in Hybrid foretaget 89 opladninger. 

Også i Danmark gør tendensen med hyppig opladning af plug-in hybrid biler sig gældende. Ifølge data fra ladeoperatøren Clever lader hybrid-kunderne 17-19 gange om måneden. Det svarer omtrent til hver arbejdsdag i måneden. Clever mener på baggrund af tallene, at hvis det er nemt for kunderne at lade, så gør plugin-hybrid-ejerne det også gerne.

Politikere vil sænke tilskud

Ifølge Skatteministeriet gives der i gennemsnit en rabat på 108.700 kroner på plugin-hybrider i forhold til en tilsvarende benzinbil.

Artiklen fortsætter efter annoncen Disney+

Flere politiske partier, deriblandt SF og Enhedslisten, mener at der straks skal ændres på reglerne, så hybriderne ikke får så store afgiftsnedsættelser. Men Skatteminister Morten Bødskov (S) mener blot at det er positivt at ‘salget af grønne biler er eksploderet’.

Plug-hybriderne udgør hele to tredjedele af det samlede salg af de såkaldt ‘grønne biler’. Alene i årets første syv måneder, er der blevet indregistreret 18.432 plugin-hybrider herhjemme. Til sammenligning blev der solgt 7.462 rene elbiler i samme periode.

Back to top button