fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Plugin-hybrider udleder mere CO2 end forventet

Nyt studie viser, at plugin-hybrider udenfor testlaboratorierne udleder næsten lige så meget CO2 som traditionelle fossilbiler.

Plugin-hybrider er rasende populære i Danmark – knapt hver femte nye bil, der er solgt herhjemme i år, er en plugin-hybrid. Men et nyt studie viser, at de ikke er så grønne som mange forventer. Faktisk udleder de to til fire gange mere CO2 end forventet og det får nu eksperter og politikere til at kræve tilskudene fjernet fra plugin-hybriderne. Det skriver dagbladet Information.

Studiet, der er baseret på brugerundersøgelser af omkring 100.000 biler fra Tyskland, Holland, Norge, USA, Canada og Kina, viser nemlig, at plugin-hybriderne i mange tilfælde er lige så klimaskadelige som almindelige fossilbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I testscenarier kører plugin-hybriderne med en udledning på mellem 30 og 46 gram CO2 per kilometer. Men studiet viser, at almindelige mennesker ikke kører som i testscenarierne og får bilerne til at udlede langt mere. De faktiske udledninger er på mellem 49 og hele 174 gram CO2 per kilometer.

Til sammenligning udleder en tilsvarende benzin- eller dieselbil omkring 120 CO2 per kilometer.

Alligevel anses hybriderne for at være grønne og får samme afgiftsrabat som de rene elbiler, der ikke udleder CO2 overhovedet. Det bør ændres, mener Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi på Københavns Universitet.

– Vi giver nogle milliarder til en afgiftsrabat, som egentlig ikke reducerer noget CO2. Det er spild at bruge det skud i bøssen, som man har med den afgiftsrabat, siger Mogens Fosgerau til Information.

Forskerne bag studiet foreslår da også, at statslige incitamenter i højere grad skal prioritere rabatter til deciderede elbiler og opladningsmuligheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

EU-parlamentet, har allerede beslutte, at man fra 2026 vil fjerne plugin-hybriderne fra listen over grønne biler og mens SF og Enhedslisten kræver af afgiftslettelse fjernes fra hybrider hurtigst muligt, vil De Radikale følge EU og vente til 2026.

– Jeg kender folk, der bruger deres pluginhybrider meget samvittighedsfuldt. Og jeg er sikker på, at hvis du laver et specifikt dansk studie på den danske brug og det danske elmix, så vil det ikke være så dårligt, siger De Radikales klimaordfører Rasmus Helveg Petersen til avisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen Disney+
Back to top button