×
ElbilerTophistorie

Forskere: elbiler er en nødvendighed

Men du kan godt køre din fossilbil død, før du skifter til el, siger forskere, der forsøger at finde den optimale levetid for fossilbiler.

Hvornår er det bedst for miljøet og klimaet at skrotte bilen og købe en ny. Det er et svært spørgsmål, som mange bilejere står over for. På baggrund af en ny undersøgelse, slår forskere ved IVL Svenske Miljöinstitut fast, at det er vigtigt at skifte til elbiler, når muligheden byder sig. Derfor anbefaler forskerne, at alle, der køber en ny bil, skal vælge en elbil.

Det helt store spørgsmål er derimod: Kan det betale sig at skrotte benzin- eller dieselbilen før tid til fordel for en elbil?

Der er ikke noget klart svar. På den ene side konkluderer forskerne, at der er klare fordele ved at accelerere skiftet til elbiler. Det ville blandt andet kunne mærkes i mere sikker trafik og lavere emissioner. På den anden side er det heller ikke godt at skrotte biler i utide.

– Effekten af ​​for tidlig skrotning ville være et øget materialebehov og i sidste ende større tab af værdifulde stoffer. Samtidig er elektrificering nødvendig. Vi anbefaler alle bilkøbere at vælge elbiler, når de passer til deres behov, understreger Klas Hedvall fra Chalmers Industriteknik, der har lavet undersøgelsen sammen med IVL Svenske Miljöinstitut.

Ifølge forskerne kan kapitalomkostningerne ved at skrotte biler før tid være højere end den samfundsøkonomiske fordel, der kunne opnås. Den del af ligningen kan derfor være sværere at beregne og i nogle tilfælde kan det betale sig at “køre bilen død”.

Forskelle i levetid

Undersøgelsen er dog klar på to punkter:

  • “Hvis benzinbiler skrottes efter kortere tid end dagens gennemsnit (som er 17-19 år), og de erstattes med elbiler, vil det reducere udledningen af ​​drivhusgasser samt visse miljø- og sundhedsfarlige udstødningsgasser betydeligt i en livscyklusperspektiv, også under hensyntagen til emissionerne i fremstillingsfasen. Jo tidligere skiftet, jo større reduktion af drivhusgasemissioner.”
  • ”En hurtigere skrotning af dieselbiler vil derimod ikke give en tilsvarende reduktion af drivhusgasudledningen, forudsat at de køres med diesel, der opfylder reduktionsforpligtelsen som svensk lovgivning udformede i 2022. Hvis diesel derimod har en lav reduktion af drivhusgasser, vil et hurtigere skift til en elbil også reducere disse udledninger.”

Der er store forskelle i levetiden for ressourcerne i fossilbiler og elbiler. Materialerne i elbiler vil have en væsentlig længere levetid. Når elbilen skrottes, vil batterierne også kunne bruges i andre sammenhænge, ​​for eksempel energilagring. Noget, som forskerne ser som positivt.

Det korte af det lange er altså, at elbiler er nødvendige. Men har du en velkørende fossilbil er der ikke nogen grund til at skrotte den til fordel for en elbil. Står du derimod i en situation, hvor du skal købe ny bil, er det elbilen du skal gå efter. For miljøets skyld.

Rapporten kan i sin helhed læses her.

Her tal fra en tidligere undersøgelse, der viser en række bilers anslåede CO2-udledning i hele deres livscyklus.
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.