Elbiler

Københavns Kommune slår til mod elløbehjul

Fremover må der være maksimalt 200 elløbehjul og udlejningscykler i det indre København – og de må kun udlejes og afleveres specifikke steder.

Elløbehjulene, der blev tilladt i Danmark i januar, har skabt så store udfordringer for trafikanter og øvrige brugere af byen, at Københavns Kommune nu vil regulere mængden af dem. Det skriver Berlingske. Helt konkret har borgerrepræsentationen vedtaget et forslag om, at der maksimalt må være 200 elektriske løbehul i indre by og 3.000 udlejningscykler og elløbehjul i resten af byen. Desuden skal udlejningen begrænses til specifikke steder – hvor løbehjulene også skal afleveres igen.

– Der skal ikke herske tvivl om, at flertallet i Folketinget har skabt et problem for København ved at tillade elløbehjul uden at give os nogle redskaber til at regulere dem, så vi undgår det kaos, andre storbyer allerede nu oplever, sagde stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL) i en pressemeddelelse, da forslaget blev fremlagt i starten af juni.

Torsdag blev forslaget så endeligt vedtaget af Borgerrepræsentationen. Det skal i første omgang køre som en forsøgsordning indtil 2020, hvorefter det vil blive vurderet, “hvordan brugen af elløbehjul påvirker byen”.

Elløbehjulene har været en evig kilde til diskussion, siden de blev lovlige ved årsskiftet. Også i udlandet har de skabt furore; I Frankrig var løbehjul alene i 2017 involveret i 284 ulykker, med fem dødsfald til følge, skriver Berlingske.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.