Tomme elbil- og delebilspladser i København har længe været en torn i øjet på mange fossil-bilister. Nu vil de Konservative skrotte særordningerne og åbne alle pladser for alle biler. Men forslaget kommer belejligt tæt på kommunalvalget – og lugter mere af valgflæsk og stemmefiskeri end reel trafikpolitik.
Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) kalder i BT de tomme p-pladser en “hån mod københavnerne” og vil frigive “langt over tusind pladser.” Det lyder besnærende for enhver bilist, der har cirklet rundt i kvarteret en sen aften.
Men hvis særpladserne forsvinder, forsvinder også et af de incitamenter, som har været med til at skubbe flere københavnere over i elbiler og delebiler. At ignorere den effekt er ikke bare kortsigtet – det er direkte i modstrid med byens egne klimamål.
Valgkamp forklædt som p-politik
At forslaget lanceres lige nu er næppe tilfældigt. Om få måneder går københavnerne til stemmeurnerne, og parkeringspladser er en af de sikreste måder at ramme vælgernes følelser. Næsager positionerer sig tydeligt som “bilisternes mand” – men det sker på bekostning af den grønne dagsorden, som ellers har haft bred politisk opbakning i byen.
For almindelige københavnere er dilemmaet klart: Skal man heppe på flere frie pladser nu – eller holde fast i incitamenter, der på sigt kan give en grønnere og mindre forurenet by?
Konservative lover kortsigtet lettelse, men risikerer at sætte langsigtede gevinster over styr. Spørgsmålet er, om vælgerne køber det som reel løsning – eller gennemskuer det som endnu en omgang valgflæsk i jagten på frustrerede bilisters kryds.
Denne artikel er udtryk for skribentens egne holdninger.