fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Nordjyder køber færrest elbiler, Københavnere flest

Der er flest elbilsejere i Midtjylland og Hovedstaden, mens Nordjyderne holder fast i fossilbilerne. Det kræver politisk handling, mener bilimportørerne.

Der er langt mellem elbilerne i Nordjylland, mens Midtjyder og bilkøbere i hovedstadsområdet er langt mere positive overfor elbiler. Det viser en ny opgørelse, der har kortlagt antallet og andelen af elbiler i de fem forskellige regioner i Danmark. Hele 41 procent af Danmarks elbilsejere bor således i hovedstadsområdet, mens bare 7 procent har adresse i Nordjylland.

De store regionale forskelle skyldes særligt ladeinfrastrukturen ifølge Mads Rørvig, der er adm. direktør i De Danske Bilimportører, der står bag opgørelsen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Når vi kigger på et Danmarkskort over elbilsejere i landet, kan vi konstatere, at der er regioner, der er mere tilbøjelige til at købe elbiler end andre. Årsagerne kan være mange. Jeg tror særligt det skyldes, at bilen er en vigtig og uundværlig del af hverdagen for mange mennesker, og derfor er der også høje krav til ladeinfrastrukturen hos de enkelte husstande – særligt i de områder, hvor bilen er helt nødvendigt for at kunne køre børnene i skole eller for at kunne komme på arbejde, siger Mads Rørvig.

Kortet, som kan ses herover, viser, at der er omkring 6.000 elbilsejere i hovedstadsområdet, mens Midtjylland har næstflest med cirka 4.000 elbilsejere. Det skal dog bemærkes, at hovedstadsområdet inkluderer Nordsjælland og Bornholm – og specielt i Nordsjælland har de forholdsvis dyre Teslaer været populære fra første færd.

Nordjylland er den region, hvor der er længst mellem elbilsejerne; der er bare omkring 2.000 af dem. Hvis der skal sælges flere elbiler i hele Danmark kræver det, ifølge Mads Rørvig, at det skal gøres mere attraktivt at køre grønt. Ud over bedre lademuligheder skal elbilerne fortsat fritages for afgifter, mener han:

– Dernæst skal politikerne kigge på en omlægning af afgifterne på biler, og der foreslår vi en grøn afgiftsmodel, der i højere grad tager højde for bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber, siger Mads Rørvig.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button