fbpx

 

 

 

 

TeknologiTophistorie

Nu vil Volvo selv bygge elmotorer til deres biler

Volvo åbner i dag et nyt elmotorlaboratorium, der skal udvikle egne elektriske motorer til firmaets elbiler og give dem en konkurrencefordel.

Volvo Cars sigter efter at udvikle og designe deres egne elmotorer til den næste generation af Volvo-modeller. Virksomheden har åbnet et helt nyt elmotorlaboratorium i Shanghai, Kina, med det formål selv at tage styringen i elmotorudviklingen. Satsningen skal gøre det muligt at “opnå yderligere resultater i forhold til energieffektivitet og samlet ydelse,” fortæller Volvo i en pressemeddelelse.

– Ved selv at tage styringen af design og udvikling kan vi finjustere vores elmotorer til at opnå langt højere standarder og resultater. Ved konstant at forbedre deres samlede ydelse med hensyn til energieffektivitet og komfort skaber vi en elektrisk køreoplevelse, der er helt unik for Volvo, udtaler Henrik Green, teknologichef hos Volvo Cars.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Volvo har allerede et udviklingscenter for elmotorer i Göteborg, Sverige. Det nyåbnede elmotorlaboratorium i Shanghai vil primært fokusere på udvikling af elmotorer til brug i fuldelektriske og hybridbiler baseret på Volvo Cars’ kommende SPA 2-modulære køretøjsarkitektur.

Volvo vil være en fuldgyldig elbilproducent, og forbrændingsmotoren er ikke længere det centrale omdrejningspunkt hos virksomheden. I stedet satses der på at skabe et fuldelektrisk modelprogram. Målet her er, at 50 procent af det samlede salg i 2025 skal være rene elbiler og resten hybrider.

“Elmotoren er nu den grundlæggende byggesten for elektriske biler sammen med batteriet og elektronikken. Samspillet mellem disse tre komponenter er afgørende for udviklingen af premium elbiler,” fortæller Volvo.

Den første elektriske Volvo er modellen XC40 Recharge P8, der blev præsenteret ved et arrangement i midten af oktober sidste år. Bilen har en rækkevidde på over 400 km (WLTP) på en enkelt opladning og en effekt på 408 hk. Med en hurtiglader oplades batteriet til 80 procent af dets kapacitet på 40 minutter. Bilen kan allerede nu forudbestilles, men leveres først herhjemme i løbet af foråret 2021.

Volvo har også elbils-luksusbrandet Polestar, men der er ingen planer om at de kommer til salg i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button