Transport

Ny elbils-lov kan give dieselbilerne fremgang

Fra nytår skal bilproducenterne betale bøder for at udlede CO2. Selv om loven er lavet for at fremme elbilerne, kan den give dieselbilerne fremgang.

EU-Parlamentet har vedtaget nye regler for CO2-udslip fra biler. Reglerne træder i kraft efter nytår og kan betyde gigantiske bøder til de bilproducenter, hvis biler udleder mere CO2 end tilladt. Ifølge konsulenthuset KPMG vil de nye grænser helt utilsigtet kunne give dieselbilen et comeback.

”Vores vurdering er, at især benzinmotorer uden hybridteknologi bliver ramt af den nye EU-forordning, samt at især billigere biler med benzinmotor og en CO2-udledning over grænsen kan forsvinde fra EU-markedet. Faktisk kan diesel få et mindre comeback, da CO2-udledningen fra dieselmotorer ofte ligger 10-20 procent under udledningen fra en tilsvarende benzinmotor,” skriver KPMG.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Konsulenthuset advarer også om, at de nye regler vil kunne betyde, at de billige benzinbiler droppes af producenterne og vil give højere priser på biler generelt, da hybrid- og elbiler generelt er dyrere at producere.

”Kombinationen af dyrere teknologi i bilerne, potentielle EU-bøder og udfasning af biler med ældre og billigere benzinmotorer kan gøre det dyrere for danskerne at anskaffe sig en ny bil,” skriver KPMG. 

Flere analytikere gætter på, at de nye EU-regler er stærkt medvirkende til, at eksempelvis Volkswagen har sat voldsomt fut under produktionen af elbiler. EU-reglerne er nemlig indrettet således, at elbiler tæller dobbelt i CO2-regnskabet. Hvis den gennemsnitlige CO2-udledning overskrides, skal producenten betale en bøde for hvert køretøj, der indregistreres i EU. En indregistreret elbil trækker derimod dobbelt fra i regnskabet ifølge reglerne. 

Fra 2020 og frem skal bilproducenterne betale en bøde på 95 euro per gram CO2, der overskrider den gennemsnitlige udledning på 95 gram per kilometer, ganget med det årlige antal nye biler, der er indregistreret af producenten. Den kan betyde, at en producent der overskrider grænsen med 10 gram og sælger to millioner biler i EU, får en bøde på 1,9 milliarder euro – altså over 14 milliarder kroner.

Reglerne er indført efter Dieselgate-skandalen i 2015, hvor bl.a. Volkswagen snød med udledningen af NOx – en fællesbetegnelse for to stoffer, de såkaldte kvælstofilter, kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid (NO).

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close