Lider du af rækkeviddeangst har superbilproducenten Koenigsegg en kur. En dyr kur. Under Geneva Motor Show præsenterede svenskerne tirsdag Koenigsegg Gemera; en plugin-hybrid med tre elmotorer – en tilsluttet krumtapakslen og to, der kører baghjulene – der leverer 1.200 heste. Læg dertil 600 heste fra en 2-liters, 3-cylindret benzinmotor.
Bilen beskrives som en firesæders ‘mega-GT’. Den kan håndtere 0-100 km/t på 1,9 sekunder, har et moment på 3.500 Nm og en tophastighed på over 400 km/t. Dog “kun” 300 km/t, hvis den kører på batteri.
Selv om det er en plugin-hybrid, er Gemera ikke synderlig god for den grønne samvittighed. Den kører bare 50 kilometer på et fuldt opladt batteri, inden fossilmotoren sparker ind.
Prisen er, naturligvis, endnu ikke offentliggjort og/eller fastlagt, men produktionen er planlagt til at starte på fabrikken i Ängelholm i 2022. Fabrikken har kapacitet til at producere 300 biler om året.
Plugin-hybriden er et populært alternativ til fossilbilen – også herhjemme. I årets to første måneder er der blevet solgt 1.370 plugin-hybrider mod 1.025 ”rene” elbiler i Danmark.