fbpx

 

 

 

 

TeknologiTophistorie

Plugin-hybrider er ‘falske elbiler’

Miljøorganisation kalder de populære plugin-hybrider for falske elbiler og forudser, at de vil ende i historiens skraldespand.

“Plugin-hybrider er falske elbiler, der er bygget til laboratorietest og skattelettelser”. Så hårde er ordene fra miljøorganisationen Transport & Environment, T&E, der efter at have testet en stribe af plugin-hybriderne konkluderer, at de sviner væsentlig mere end producenterne lover.

Organisationen har testet BMW X5, Volvo XC60 og Mitsubishi Outlander og fortæller, at de udleder mellem 28-89 procent mere CO2 end producenterne hævder – selv når når de kører under optimale forhold og med fuld strøm på batterierne. På tomme batterier udleder bilerne tre til otte gange mere CO2 end påstået.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Vores test viser, at bilerne sviner mere end lovet, selv under optimale forhold og med fulde batterier. Regeringerne bør stoppe med at subsidiere disse biler med milliarder i skatteydernes penge, siger Julia Poliscanova, der er direktør for “Rene køretøjer” i T&E.

plugin-hybrider
(Kilde: T&E)

– Bilproducenterne bebrejder bilens fører for plugin-hybridernes høje emissioner. Men sandheden er, at de fleste plugin-hybrider er dårligt konstrueret. De har svage elektriske motorer, store, forurenende motorer og kan typisk ikke oplades hurtigt. Den eneste måde, plugin-hybrider har en fremtid, er, hvis vi ændrer, hvordan vi belønner dem i EU’s CO2-tests og -regler. Ellers vil plugin-hybrider gøre dieselbilerne følgeskab i historiens skraldespand, siger Julia Poliscanova fra T&E.

Ude med riven

Det er ikke første gang at undersøgelser er ude med riven efter plugin-hybriderne. Så sent som i september måned kom det tyske Fraunhofer Institut og Det Internationale Råd for Ren transport, ICCT, frem til samme konklusion som T&E: Plugin-hybriderne sviner næsten lige så meget som fossilbiler.

Undersøgelsen bygger på anonyme data fra mere end 100.000 plugin-hybrider i Europa, Nordamerika og Kina.

Konklusionen bakkes op af Anders Fjendbo Jensen, lektor og forsker på Danmarks Tekniske Universitet:

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Det overrasker mig ingenlunde at CO2-udledningen er højere, end de officielle tal viser, da målemetoden for ladehybrider er misvisende og antager en meget høj andel kørsel på strøm, siger han til Ingeniøren.

Populære i Danmark

Plugin-hybrider har vist sig voldsomt populære blandt danskerne – specielt Ford Kuga plugin-hybriden har skabt begejstring. Det er den ubetinget mest solgte bil herhjemme i år. Af det samlede bilsalg i årets første ti måneder, stod plugin-hybriderne for 8 procent. Rene elbiler kun for 5,5 procent.

Back to top button