TeknologiTophistorie

Plugin-hybrider sviner langt mere end de lover

En stor undersøgelse af plugin-hybrider viser, at de udleder næsten tre gange mere CO2 end de lover – og sviner næsten som fossilbiler.

Plugin-hybrider er blevet populære i Danmark, men at kalde dem for grønne biler er måske lidt af en tilsnigelse. En ny, stor undersøgelse viser nemlig, at de udleder næsten lige så meget CO2 som benzin- og dieselbiler. Plugin-hybrider er udstyret med både batteri og fossilmotor, så potentialet for mindre CO2 er stærkt afhængigt af de daglige køremønstre – og ejerne oplader dem ikke regelmæssigt, men vælger i stedet at køre på forbrændingsmotoren.

Derfor skærer plugin-hybriderne kun 30 procent af CO2-udledningen i forhold til en normal benzin- eller dieselbil, selv om potentialet er på helt op til 75 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Bag undersøgelsen står tyske Fraunhofer-institut og Det Internationale Råd for Ren transport, ICCT. Den bygger på anonyme data fra mere end 100.000 plugin-hybrider i Europa, Nordamerika og Kina.

– I gennemsnit er brændstofforbruget i plugin-hybrider hos private tyskere mere end dobbelt så højt som testtallene fra salgsbrochurerne viser. For firmabiler er afvigelsen endda fire gange højere end de officielle værdier, siger Patrick Plötz, der er professor ved Fraunhofer og forfatter af undersøgelsen.

Statistisk genoplader private brugere af køretøjer i Tyskland kun deres plugin-hybridbil på tre ud af fire dage. Firmabiler genoplades i gennemsnit kun hver anden dag. Den lave opladningsfrekvens reducerer andelen af elektrisk kørsel og øger derved brændstofforbruget og CO2-emissioner fra plugin-hybridbiler. I gennemsnit køres private plugin-hybridbiler kun 37 procent af deres kilometertal i elektrisk tilstand; for firmabilskøretøjer er det kun 20 procent.

Anbefaler nye testmetoder

Fraunhofer og ICCT foreslår, at bilproducenterne øger den elektriske rækkevidde i plugin-hybrider fra det nuværende gennemsnit på 50 kilometer til 90 kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Samtidig foreslår de, at EU opdaterer testprocedurerne for plugin-hybrider og samtidig kun belønner modeller med en høj andel af elektrisk kørsel med CO2-tilskud. Juridiske og økonomiske barrierer for installation af opladere i private hjem bør også reduceres, anbefales det.

Det er i øvrigt ikke første gang, at der stilles spørgsmålstegn ved plugin-hybridernes grønne profil – for to år siden var Klimarådet ude med samme besked, baseret på en hollandsk undersøgelse.

Back to top button