ElbilerTophistorie

Ups: Fejl tillader elbiler fra alle mærker at oplade på Teslas supercharger V3 i Europa

Teslas Supercharger er kun beregnet til deres egne biler - men en bug i systemet viser sig at tillade, at mange andre biler kan oplade - gratis - på den nyeste opladertype.

Supercharger netværket, Tesla har bygget er formentlig verdens største netværk af ladestandere for elbiler – men er egentlig kun beregnet til Teslas egne elbiler. Det viser sig dog nu, at en bug i ladestanderne i den nye V3 Supercharger som Tesla er ved at rulle ud i det meste af Europa – inklusiv i Danmark – gør, at man også kan lade alle mulige andre elbiler på en V3 Supercharger.

Video fra Tyskland beviser fejlen

Det er den tyske YouTube kanal for udlejningsfirmaet NextMove der har bevist at problemet eksisterer – simpelthen ved at parkere og oplade en VW ID.3 ved en V3 ved en Supercharger station. Du kan se videoen herunder (Artiklen fortsætter efter videoen):

Artiklen fortsætter efter annoncen

Supercharger fejler i “håndtrykket”

Når man skal lade en elbil skal bilen og ladestanderen udveksle oplysninger. Det er noget der ofte har været en kilde til problemer for firmaerne der udbyder strøm til opladning (spørg bare de to store operatører i Danmark e-On og Clever), men det har hidtil ikke været det store problem for Tesla. Men nu viser det sig altså, at ladestanderen ikke formår at identificere elbilen der holder ved standeren hvis det ikke er en Tesla. Normalt ville ladestanderen være i stand til at identificere ejerens konto og så fakturere opladningen til den – men eftersom andre elbilejere ikke har en konto tillader ladestanderen altså i praksis, at de oplader gratis.

Indtil videre er det bekræftet at følgende elbiler kan oplade på en V3 oplader:

  • VW e-Golf
  • VW ID.3
  • BMW i3
  • Opel Ampera-e (Chevy Bolt EV)
  • Hyundai Kona Electric 
  • Hyundai IONIQ Electric
  • Renault Zoe
  • Porsche Taycan 

Der er endnu ingen rapporter om, at danskere har opladet gratis på Teslas Supercharger i Ikast. Har du prøvet? Lad os høre om det i kommentarerne herunder.

Back to top button