fbpx

 

 

 

 

TeknologiTophistorie

Tidal udvider med Dolby Atmos til tv og lydbar

Nu kan du streame Coldplay, The Weeknd og REM i den pureste Dolby Atmos ud gennem surroundanlægget.

Det rumler i Dolby Atmos-land i disse måneder. Tidal har netop udvidet sin Atmos-satsning betragteligt. I december åbnede tjenesten for Atmos via mobile enheder, men i dag er det blevet udvidet med tv-bokse, lydbarer og tv-skærme – og så er det pludselig blevet mere interessant, hvis man har et Dolby Atmos-kompatibelt surround-system derhjemme.

Hidtil har det nemlig kun været muligt at lytte til Atmos-musik gennem mobiltelefoner – og så forsvinder lidt af ideen. Den slags skal høres på ordentlige højttalere, hvilket nu er blevet gjort muligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bevares. Endnu er udvalget at Atmos-mikset musik ret pauvert, men der er dog mulighed for at lytte til The Weeknd After Hours-albummet, Coldplays Everyday Life og et par andre nyere albuks indenfor primært hiphop. Men der er også flere jazz-albums. Tidal har lavet fine oversigter over tilgængelige albums og spillelister, så det er nemt at gå til.

Kræver Atmos-udstyr

For at kunne lytte til musikken i Dolby Atmos kræver det en håndfuld hardware. Først og fremmest en Dolby Atmos-kompatibel højttaleropsætning, hvad enten det er et fuldfedt lydsystem, en soundbar eller endda bare tv’ets højtalere. Det kræver også en streaming-enhed, der kan håndtere både Atmos og Tidal. Det gør blandt andet Apple TV 4K, Fire Stick TV 4K eller Nvidia Shield TV / Pro. Sony og Philips-tv, der understøtter Atmos og kører Android TV vil også fungere uden ekstern boks.

Undertegnede har testet Tidals Atmos-tilbud via Apple TV 4K og den kommende Sonos Arc-lydbar, der understøtter Dolby Atmos (vi er klar med en anmeldelse af Arc den 4. juni). Det fungerer ret fremragende. Det giver en ekstrem fyldig lyd, der samtidig er meget defineret; eksempelvis er det tydeligt at høre, at koret i The Weeknds Blinding Lights står bag lytteren, ligesom detaljer i musikken fyger rundt mellem de mange højttalere.

For at fejre Atmos-udvidelsen har Tidal lavet en speciel 60-dages introperiode for nye kunder. Efter peiodens udløb koster det krævede HiFi-abonnement 190 kroner om måneden.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button