×
ElbilerTophistorie

Toyota-elbil med manuelt gearskifte rykker tættere på

Vil du have en elbil med manuelt gearskifte? Så er muligheden der måske allerede om få år.

Toyota og luksusmærket Lexus har i de senere år arbejdet på en spøjs ide; en elbil med manuelt gearskifte. Nu melder engelske Autocar, at konceptbilen Toyota FT-Se, der for nylig blev vist på Tokyo Motor Show, bliver den første elbil, der bliver udstyret med teknologien. Den sættes efter planen i produktion i 2026.

Ifølge oplysningerne – der ikke er bekræftet af Toyota – får den nye sportsvogn samme koblingspedal og gearstang som den benzindrevne Toyota GR86. Men bag kulisserne styres gearkassen altså elektronisk og ikke af nogen fysisk forbindelse til den elektriske motor.

Ifølge Autocar vil Toyoya også udstyre bilen med en omdrejningstæller, for bedre at simulere en normal bil.

For nogle af os virker det temmelig bizart at udstyre elbiler med manuelt gearskifte. Men hos Lexus, der fortalte om ideen første gang i december sidste år, er de overbeviste om, at der er nogle kunder, der vil have.

“For mange bilister er den kontrol og engagement, som en manuel gearkasse giver, en vigtig del af en fornøjelig køreoplevelse. Lexus ingeniører har arbejdet på mulighederne for at udstyre et batteridrevet elbil med manuel gearkasse,” skrev bilproducenten i en pressemeddelelse dengang.

– Det er et softwarebaseret system, som gør, at det kan programmeres til at genskabe køreoplevelsen for forskellige køretøjstyper, fortalte Takashi Watanabe, der er chefingeniør i Lexus Electrified dengang.

Kinesiske Byd har også kigget på at lave manuelt gearskifte i nogle af sine modeller.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.