fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Toyota skruer markant op for batteribils-ambitionerne

Japanske Toyota vil investere 22 milliarder kroner i udvikling af batterier og batteribiler frem mod 2030.

Toyota, der er verdens største bilproducent, har været underligt afvisende over for elbiler og har ikke så meget som en enkelt elektrisk bil på markedet. I stedet har japanerne forsøgt at promovere brint.

Selv om Toyota har vist den elektriske bZ4X frem, har firmaet også lobbyet hårdt mod batteribiler, og Toyotas administrerende direktør har blandt andet kaldt dem ”over-hypede”.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men nu meddeler Toyota pludselig, at de vil investere 22 milliarder kroner i udvikling af elbiler og batterier i USA frem mod 2030.

Investeringen betyder blandt andet, at der skal opføres en ny fabrik, der skal fremstille batterier til elbiler og hybrider, og som vil skabe 1.750 arbejdspladser.

“Vores engagement i elektrificering handler om at opnå langsigtet bæredygtighed for miljøet, amerikanske job og forbrugere,” siger Ted Ogawa, chef for Toyota i Nordamerika, i en pressemeddelelse.

Heri fremgår det, at satsningen i første omgang vil fokusere på batterier til plugin-hybrider.

Den første hel-elektriske Toyota, der bygger på konceptbilen bZ4X, vil komme på markedet i løbet af 2022. Japanerne fortæller videre, at de allerede om fire år, i 2025, vil have mere end 70 batteribiler i porteføljen, heraf 15 hel-elektriske, hvoraf de syv bliver under bZ-brandet, der alle bygges på Toyotas elbil-specifikke e-TNGA-platform. bZ står i øvrigt for Beyond Zero.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv om Toyota ser skævt til elbiler, har de, via deres luksusmærke Lexus, udsendt elbilen Lexus UX 300e, der har et batteri på 54,3 kWh (50 netto) og en WLTP-rækkevidde på 305 kilometer. Det er allerede nu muligt at prøve og bestille UX 300e herhjemme, men levering er ukendt.

Back to top button