TeknologiTophistorie

U-Shift er både minibus, varevogn og kørende butik

U-Shift kan fungere både som minibus, varevogn og kørende butik og den er udtænkt af det tyske rumagentur.

Når de ikke har travlt med at lave bore-teknologi til Mars-missioner, har det tyske rumagentur Deutches Zentrum für Luft- und Raumfart, DLR, fundet tid til at udvikle et interessant koncept for en selvkørende og modulopbygget bil med adskillige brugsmuligheder. U-Shift er bygget til at kunne transformeres til både en minibus, en varevogn og endda en kørende butik. Det gøres ved at montere forskelige specialbyggede kapsler oven på grundstrukturen.

DLR hævder at kapslerne vil være en optimal løsning, da strukturen ikke kræver, at der bygges et helt nyt køretøj hver gang. Man skifter bare kapslen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen


Ifølge en pressemeddelelse har varevogn-modulet plads til fire euro-paller, mens passagermodulet kan transportere otte personer – det har syv faste sæder og et sæde, der kan klappes ned.

Selve bilen kan sænkes ekstremt lavt, så den kan ”samle” kapslerne op uden at skulle forbi et værksted. Og den gør det automatisk, for konceptet er komplet selvkørende. Den fungerende prototype, som der er billeder af herunder, fjernstyres dog manuelt af en person.

Fremtidsudsigterne er naturligvis, at U-Shift skal kunne indsættes i ”tjeneste” i lufthavne, hvor den kan køre både passagerer, personale og proviant rundt mellem flyene. Men designet er lavet, så bilen også vil kunne bruges i eksempelvis storbyer som shuttle-bus mellem bestemte lokationer.

Ifølge DLR er næste skridt at forbedre køretøjets drivline, installere netværks-hardware og foretage forbedringer af køretøjets batteri.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Konceptet minder en kende om eBussy, som vi skrev om tidligere i år. Den bygges også i Tyskland, men den kræver en chauffør bag rattet. Til gengæld er der allerede udviklet ti forskellige moduler til eBussy.

Back to top button